Ni som har köpt av Dusk...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

163
34
Danne:
Har lite bekymmer med mitt regnsystem och osmosfilter som jag köpte från Dusk för några dagar sedan.

Bekymmer 1:

Hur kopplar man ihop dysorna med varandra? Dessa är de jag fick:

Bekymmer 2:

Köpte alltså med ett osmosfilter också och kunde då tydligen kunna koppla den till min duschkran för att ta in vattnet som sedan filtreras. Problemet är att jag inte förstår, logiskt sett, hur detta funkar. Jag monterade kopplingen som man fick med på det enda sättet som var möjligt, men vattnet sprutas rakt igenom istället för att gå in i osmosfiltret. Bilden nedan visar hur jag gjorde. Den vita slangen är dit vattnet ska gå. Vad gör jag för fel?

230
185
Humi:
Danne skrev:
Har lite bekymmer med mitt regnsystem och osmosfilter som jag köpte från Dusk för några dagar sedan.

Bekymmer 1:

Hur kopplar man ihop dysorna med varandra? Dessa är de jag fick:

Bekymmer 2:

Köpte alltså med ett osmosfilter också och kunde då tydligen kunna koppla den till min duschkran för att ta in vattnet som sedan filtreras. Problemet är att jag inte förstår, logiskt sett, hur detta funkar. Jag monterade kopplingen som man fick med på det enda sättet som var möjligt, men vattnet sprutas rakt igenom istället för att gå in i osmosfiltret. Bilden nedan visar hur jag gjorde. Den vita slangen är dit vattnet ska gå. Vad gör jag för fel?

Du behöver 6mm slang för att koppla ihop dom :> Finns att köpa hos Dusk, HC, på vårat köp och sälj bland annat. 

Har inte en blekaste på osmos delen, men har du provat att stänga den och sätta på den igen?

187
221
Moova:

Inte den bästa bilden men du klipper alltså till mindre bitar av slangen, några cm, sen kopplar slangen mellan dysorna och korset :) 

Det "klickar" till lite när slangen är tillräckligt intryckt. 

Hoppas för din skull att du inte köpt lilla regnsystemet bara, det låter som ett godståg ungefär ;/ 

163
34
Danne:
Humi: Ja men dåså, har ju ett stycke slang över :) Med osmosdelen så är det kopplingen/"munstycket" som man fäster på kranen (som i detta fallet är duschmunstycket) som förvirrar mig. Tack för hjälpen !

Moova: Underbar bild, förstår precis nu ! Smart sätt att hänga upp dysorna :) Jag köpte det stora regnsystemet av precis den anledningen, haha. Vill ha så tyst som möjligt.

Tack för hjälpen, riktigt schysst av er ! Nu återstår endast bekymmer 2. Någon själ därute som sitter på lösningen?

378
479
Svedjemo:
Den silverfärgade slangen, är det duschslangen? Om slangen till RO-filtret sitter på själva duschslangen så kommer det inte att fungera eftersom vattnet kommer att ta den lättaste vägen ut, dvs genom duschmunstycket och inte genom filtret. Att döma av bilden så behöver du bege dig till en VVS-affär och inhandla kopplingar så att du kan koppla RO-filtret direkt på duschblandaren (eller direkt på inkommande vatten men då bör du ta hjälp av en rörmokare).

197
111
Wirre:
Koppla delen från dusk mellan blandare och duschslang.
När du sätter på vattnet kommer trycket att fördelas på slangen och ro-systemet.

Det kommer att gå åt extremt mycket vatten, men det är den enda lösningen jag kan komma med dom delarna.

Någon som har ett ro-system kanske kan bekräfta eller dementera min teori.

378
479
Svedjemo:
Eller vänta nu lite... tror att jag missförstod kopplingen lite... Det bör räcka med att köpa en kulventil (kran) att skruva på på rördelen där den vita slangen går in. Om du sätter en ventil där och stänger ventilen så att vattnet inte kan gå någon annan stans än genom filtret så är saken biff!

Typ en sådan här:
www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Klamringskopplingar/Kulventil-2000017915/

378
479
Svedjemo:
Wirre skrev:
Koppla delen från dusk mellan blandare och duschslang.
När du sätter på vattnet kommer trycket att fördelas på slangen och ro-systemet.

Det kommer att gå åt extremt mycket vatten, men det är den enda lösningen jag kan komma med dom delarna.

Någon som har ett ro-system kanske kan bekräfta eller dementera min teori.

Inget vatten kommer att gå genom filtret, allt kommer blåsas ut genon duschmunstycket.

197
111
Wirre:
Svedjemo skrev:

Inget vatten kommer att gå genom filtret, allt kommer blåsas ut genon duschmunstycket.

Där ser man.
Då förstår jag inte varför dusk skickar grejer som inte går att använda utan att åka till byggvaruhuset.
Kan dom ha glömt att skicka med ett lock?

163
34
Danne:
Kulventilen ser mycket lovande ut, Svedjemo. Ska kika efter ett sånt imorgon så löser jag det förhoppningsvis.

Exakt min tanke, Wirre - ett lock vore på sin plats. Förstår inte själva logiken med hur den kopplingen från Dusk skulle funka överhuvudtaget.

Är evigt tacksam för hjälpen. Update kommer imorgon efter mina bravader i Biltema.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild