Sandförstoppning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

32
12
Emma:
Hej igen, problemet har fortfarande inte löst sig. Visserligen ser svansen fortfarande tillräckligt tjock ut, men jag vill ändå att han börjar äta så snart som möjligt så jag slipper oroa mig. Jag har mat stående i terrariet som är helt orörd, och han rör sig inte heller särskilt myccket, enligt min åsikt. Jag har visserligen ingen aning om hur mycket en leopardgecko ska röra på sig, men ändå. Han byter grotta att ligga i emellanåt men inte mer än så, vad jag sett.

Han har typ 31 grader i den varma delen. Är det ändå för kallt kanske?
Isånafall har jag två alternativ, antingen byta upp mig till en varmare värmelampa, men då kommer det fortfarande vara enbart rumstemp på natten. Eller så kan jag använda mig av värmesladden som finns fastsilikonad sen innan i botten, men då måste jag byta ut pappret mot ett tjockt lager bottenmaterial, annars blir det för varmt. Fast om jag gör det blir det ju ny miljö på nytt som han måste vänja sig vid.

Vad ska jag göra?

107
7
Andresjolander97:
Emma skrev:
Hej igen, problemet har fortfarande inte löst sig. Visserligen ser svansen fortfarande tillräckligt tjock ut, men jag vill ändå att han börjar äta så snart som möjligt så jag slipper oroa mig. Jag har mat stående i terrariet som är helt orörd, och han rör sig inte heller särskilt myccket, enligt min åsikt. Jag har visserligen ingen aning om hur mycket en leopardgecko ska röra på sig, men ändå. Han byter grotta att ligga i emellanåt men inte mer än så, vad jag sett.

Han har typ 31 grader i den varma delen. Är det ändå för kallt kanske?
Isånafall har jag två alternativ, antingen byta upp mig till en varmare värmelampa, men då kommer det fortfarande vara enbart rumstemp på natten. Eller så kan jag använda mig av värmesladden som finns fastsilikonad sen innan i botten, men då måste jag byta ut pappret mot ett tjockt lager bottenmaterial, annars blir det för varmt. Fast om jag gör det blir det ju ny miljö på nytt som han måste vänja sig vid.

Vad ska jag göra?

Alla geckos är ju olika mycket aktiva och kan gå fram o tillbaka i perioder och att han byter grotta är ju ett bra tecken på att värmen borde vara helt okej då han blir tillräckligt varm för att vilja gå och kyla ner sig lite. Min har mellan 33-34 på den varma sidan. Är han svart över magen nånstans vid magen? För då vet du ju säkert att han är förstoppad annars kanske den bara inte känner för att äta än. När jag fick hem min tror jag det tog närmre två veckor innan han åt.

1159
626
Temla:
"men kan en ödla bara få för sig att dvala på egen hand?"

Svar JA. De dvalar när de känner för det och behöver det utan att du gör något för att aktivera dvalningen. Det är dvalningstider nu, som jag skrev tidigare. Då slutar de äta eller äter extremt lite och rör sej inte mycket alls. Din ödla beter sig exakt som mina gör när de dvalar. De sover mest men byter grotta då och då. En av mina äter ibland och två äter inte alls. 

32
12
Emma:
Då är det väl bara att vänta antar jag. Hur länge brukar de dvala?

107
7
Andresjolander97:
Emma skrev:
Då är det väl bara att vänta antar jag. Hur länge brukar de dvala?

Varierar rätt stort. Kan vara allt från några veckor till månader. Man ska efterskapa lite kasst väder med att dra ut värme osv och lyse sen sätter man igång det sen igen. Du kan kolla på min tråd jag la upp om dvala så ser du massa bra tips från andra 

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Vänder mig främst till "juvenilmamna"...

All sand innehåller kvarts. Punkt.
Kvarts är en beståndsdel i sand... Sand är olika mineraler blandade med varandra. Kvart kan visst vara farligt, precis som många andra beståndsdelar i sanden... Lite rätt har du - ju "finare" sand, desto farligare kan den vara, men det är viktigt att veta varför det kan vara farligt så man inte ropar varg i onödan...
Det farliga med finkornig sand är att den kan innehålla mer andelar damm och finandelar. Damm och finandelar är alltså de tre minsta beståndsdelarna i sanden - yttepyttesmå korn som kan ge upphov till KOL (stenlunga) om man andas in för mycket under lång tid.
Väl i terrariet så lär dammpartilklarna och finandelarna sakta lägga sig längst ner i terrariet och även om din leopardgecko vrålar runt som attan i burken lär det inte ryka runt en massa farliga partiklar i terrariet i alla fall, så NEJ, din ödla lär inte få KOL.

Råda sand är en sandfyndighet strax söder om Lidköping. Jag är född och uppvuxen i just Råda, och jag har jobbat som processtekniker och arbetat med dylika frågor, så jag har stor erfarenhet av både sand i allmänhet och Råda sand i synnerhet.

Återigen - kvarts i terrariet är inte farligt - det är fullt naturligt...

Henke :)

32
12
Emma:
Glada nyheter! Min lilla ödla, (numera kallad Smaug) har äntligen börjat äta! :) 
Har inte sett det själv, men de senaste tre dagarna har matskålen varit tom på morgonen. Nu gäller det bara att köpa fler insekter och få honom fet igen. ;)

Han rör sig fortfarande inte mycket och ligger mest i sin fuktgrotta, men det kanske är normalt för leosar?
Och för att undvika ev framtida sandförstoppningar är sand numera uteslutet, istället använder jag reptilbark inhandlad på kungälvsmässan, och det funkar jättebra samt ser snyggt ut.
Tack för alla hjälp och tips! Det är alltid lönt att fråga här om man är nybörjare eller inte vet och kan få respons av kunniga personer :)

107
7
Andresjolander97:
Emma skrev:
Glada nyheter! Min lilla ödla, (numera kallad Smaug) har äntligen börjat äta! :) 
Har inte sett det själv, men de senaste tre dagarna har matskålen varit tom på morgonen. Nu gäller det bara att köpa fler insekter och få honom fet igen. ;)

Han rör sig fortfarande inte mycket och ligger mest i sin fuktgrotta, men det kanske är normalt för leosar?
Och för att undvika ev framtida sandförstoppningar är sand numera uteslutet, istället använder jag reptilbark inhandlad på kungälvsmässan, och det funkar jättebra samt ser snyggt ut.
Tack för alla hjälp och tips! Det är alltid lönt att fråga här om man är nybörjare eller inte vet och kan få respons av kunniga personer :)

Min leo ligger mest still han med. Man ser ibland lite skillnad i substratet att han har varit ut och gått vissa nätter men för mesta delen ligger han still just nu men det kommer och går i perioder för don flesta ödlor. Skönt att det löste sig!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild