Vinklad värmelampa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2052
780
psyjoh:
Sen vet man ju i grunden inte ifall det forskats på detta eller just den personen som hade vinklad lampa oxå hade en dålig lampa som lättare brände hornhinnan?

62
131
Toke:
Erkänner att jag inte läst hela artikeln som det länkades till, men förklaras det i texten varför eller är det bara bildtexten?
Utanför mitt hus lyser solen bara rakt uppifrån mitt på dagen...;)

2052
780
psyjoh:
Menar inte med mitt inlägg att säga emot ngt, mina lampor sitter oxå rakt uppifrån och tycker själv det känns säkrast. Mitt förra inlägg var bara en tanke ;)

295
270
barkskog:

Frances Baines som har skrivit artikeln är nog den som är mest kunnig på egenskaper hos reptilbelysningar och deras påverkan på djuren. Hon har sidan uvguide.co.uk som börjar bli lite till åren men en ny version lär vara under produktion.

155
39
kosinuss:
Toke skrev:
Erkänner att jag inte läst hela artikeln som det länkades till, men förklaras det i texten varför eller är det bara bildtexten?
Utanför mitt hus lyser solen bara rakt uppifrån mitt på dagen...;)

Som han skriver så kan det stresse reptilet, og for sterke verdier så kan det bli øye skader. Og når solen står på det høyeste så er jo også verdiene på det høyeste, dem avtar jo lengre ned solen går. Men det gjør jo ikke en lampe som vi setter opp.
Som barkskog skriver så er vel hun uv guruen. Derfor linket jeg den artikkelen.

412
420
Hadara:
I L80 står detta "Bestrålning med UV- ljus bör ske rakt ovanifrån och på tillräckligt avstånd för att undvika ögonskador."
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild