Effekt värmekabel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

376
359
a6lex:
Humi skrev:

Jag har 8 olika märken på mina kablar jag har hemma och ingen av dom har varit i närheten utav 60-70 grader :p 
Troligtvis är det haveri eller liknande på kablarna som smälter boxar för dom :)

Det handlar mest om hur stor kyleffekt omgivningen har, sätter du en fläkt som blåser blir den säkert inte varmare än 30C. Medans om du lägger den i en tom termos blir den garranterat över 70C. Men att få en vanlig värmekabel över 70C öppet i rumstemperatur är nog nästan omöjligt.

2966
1648
Hoggaforfan:
Humi skrev:

Har aldrig varit med om kablar som kommer upp i dom graderna, mätte alla kablarna jag har hemma och ingen översiger 40 grader :p 
Hade dock gärna vilja veta vilka som kommer upp i 60-70, kan vara en bra investering för vissa projekt :>

Skumt, jag och andra har mätt det på tex Exo Terra.
Men som a6lex skriver så beror det lite på omständigheterna. Knyckla ihop en kabel i handen så ska du få känna på värme :-P

230
185
Humi:
Hoggaforfan skrev:

Skumt, jag och andra har mätt det på tex Exo Terra.
Men som a6lex skriver så beror det lite på omständigheterna. Knyckla ihop en kabel i handen så ska du få känna på värme :-P

Just Exo Terra har jag ingen utav :p 
När jag har känt på mina när dom är ihop knycklade i handen så har dom inte kommit över en obehaglig värme. 

2052
780
psyjoh:
Jag har bara 1 kabel igång och det är just exoterra. Har 3 av denna kabel med 2 styrkor. Den som är igång nu ligger strax under 40c och då står ändå 3 stora plastlådor ovanpå. Dem som blir baare i ett öppet rum har blivit överhettade av en kortslutning eller liknande. Eller så har där inte varit tillräcklig kylning eller där varit isolerat på något sätt. Samtliga kablar ska hålla samma värme av samma fabrikat, watten beror på längden, precis som du nämnt i ett par trådar Hogga. 

2052
780
psyjoh:
Därför kan det vara bra att ha dimmer just för överhettning. Det är inte ovanligt men har själv aldrig varit med om det, detsamma gäller mattor och värmestenar. Värmestenar är ju egentligen en klass för sig då det är en värmekabel med isolering egentligen.

2966
1648
Hoggaforfan:
Humi skrev:

Just Exo Terra har jag ingen utav :p 
När jag har känt på mina när dom är ihop knycklade i handen så har dom inte kommit över en obehaglig värme. 

Ok, jag gjorde det på en kabel och höll på att bränna mig. Jag kastade iväg kablen av ren reflex. Okänt fabrikat.

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:

Hoggaforfan skrev:

Ok, jag gjorde det på en kabel och höll på att bränna mig. Jag kastade iväg kablen av ren reflex. Okänt fabrikat.

Jag bränner mig nästan aldrig i munnen.. min sambo bränner sig sjukligt ofta i munnen :D Jag menar bara att det är nog väldigt individuellt vad som uppfattas som varmt och brännande :) 

Jag tycker kablarna blir väldigt varma när jag håller dom i en hand, hur varma vet jag faktiskt inte, men jag har inga problem att knyta näven runt kablarna och klämma åt. Ska sägas att jag har inte heller nån exo-terra slinga utan kör på andra märken, flera olika. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Jonas_ skrev:
Jag bränner mig nästan aldrig i munnen.. min sambo bränner sig sjukligt ofta i munnen :D Jag menar bara att det är nog väldigt individuellt vad som uppfattas som varmt och brännande :) 

Jag tycker kablarna blir väldigt varma när jag håller dom i en hand, hur varma vet jag faktiskt inte, men jag har inga problem att knyta näven runt kablarna och klämma åt. Ska sägas att jag har inte heller nån exo-terra slinga utan kör på andra märken, flera olika. 

Läste ditt inlägg snabbt, fick för mig att din sambo tuggar på värmekablarna och därför bränner sig i munnen. Det hoppas jag inte att hon gör :)

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:

anders skrev:

Läste ditt inlägg snabbt, fick för mig att din sambo tuggar på värmekablarna och därför bränner sig i munnen. Det hoppas jag inte att hon gör :)

HAHA! Jag ser att jag formulerade mig rätt slarvigt, stort utrymme för egen tolkning där :) Skyller på tiden på dygnet..

Jag syftade på mat där jag och sambon reagerar helt olika på precis samma tallrik och maträtt :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild