Effekt värmekabel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

376
359
a6lex:
Har ett 45x45x60 Exo-terra som jag tänkt installera en värmekabel i, under bottensubstratet. Det kommer ligga ovanpå EpiWeb botten.

Frågan är dock vad det ska vara på effekt på kabeln. Det kan sjunka ner till 19C på natten och med 100W lampor ökar temeperaturen ca 10C relativt till rumstemperatur. Då det tyvärr inte är en rät linje utan en funktion av rumstemperatur så frågar jag er som har erfarenhet!

Tänker man primitivt på problemet på borde det se ut något liknade: 0.1C/W så 25W bör bli 2.5C. I och med att det är på termostat så kan man tekniskt sätt ta en 80W o slänga i men de är både dyra och långa som satan! Så helst lägsta möjliga effekt men ändå med lite säkerhetsmarginal.

2966
1648
Hoggaforfan:
www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=22810

;-)

376
359
a6lex:

Om man kan koppla bort termostaten så, vill ju köra med min egna  ;)

2966
1648
Hoggaforfan:
a6lex skrev:

Om man kan koppla bort termostaten så, vill ju köra med min egna  ;)

Den är bara där för att begränsa att kabeln inte blir varmare än 40C medans de flesta andra kablar blir 60-70C, så enda effekten den  termostaten har är att det tar lite längre tid att värma upp terrariumet. Men bör inte vara några problem att använda med en aktiv termostat som styr temperaturen i själva burken. 

376
359
a6lex:
Hoggaforfan skrev:

Den är bara där för att begränsa att kabeln inte blir varmare än 40C medans de flesta andra kablar blir 60-70C, så enda effekten den  termostaten har är att det tar lite längre tid att värma upp terrariumet. Men bör inte vara några problem att använda med en aktiv termostat som styr temperaturen i själva burken. 

Är ju faktiskt ganska vettigt så det inte kör på uta sate bara för tempgivaren blivit nerkyld efter en dusch. Har du någon form av produktnamn på den?

2966
1648
Hoggaforfan:
a6lex skrev:

Är ju faktiskt ganska vettigt så det inte kör på uta sate bara för tempgivaren blivit nerkyld efter en dusch. Har du någon form av produktnamn på den?

Står något på termoistaterna men jag kan inte läsa mer än "KW-C1 40C", behöver förstoringsglas till resten.

Hela kablarna får väl heta "Hoggas fantastiska kablar" :-P

230
185
Humi:
Hoggaforfan skrev:

Har aldrig varit med om kablar som kommer upp i dom graderna, mätte alla kablarna jag har hemma och ingen översiger 40 grader :p 
Hade dock gärna vilja veta vilka som kommer upp i 60-70, kan vara en bra investering för vissa projekt :>

2052
780
psyjoh:
60-70 grader låter väldigt varmt...?

376
359
a6lex:
psyjoh skrev:
60-70 grader låter väldigt varmt...?

Tror jag inte är omöjligt med tanke på att folk har smält sina PETboxar och bränt märken i sina träterrarier. PET har en TM vid 75C

230
185
Humi:
a6lex skrev:

Tror jag inte är omöjligt med tanke på att folk har smält sina PETboxar och bränt märken i sina träterrarier. PET har en TM vid 75C

Jag har 8 olika märken på mina kablar jag har hemma och ingen av dom har varit i närheten utav 60-70 grader :p 
Troligtvis är det haveri eller liknande på kablarna som smälter boxar för dom :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild