Svedjemos terrarierum

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

378
479
Svedjemo:
Wirre skrev:

Jag kan kolla imorgon. Hur stora skulle dina vara?

Bra fråga... Ca 800mm X 1600mm

417
249
KANDARBA:
Svedjemo skrev:

Det hade nog varit poppis men jag vet inte om det hade varit så bra för djuren, ganska stressigt med barn som hoppar och studsar fram och tillbaka :)

Tona glasen så djuren inte ser vad det finns på andra sidan :) 

197
111
Wirre:
KANDARBA skrev:

Tona glasen så djuren inte ser vad det finns på andra sidan :) 

Hur ska barnen kunna se djuren då? Sånt funkar bara på film eller om ljusförhållandena är perfekta. :)

Svedjemo skrev:

Bra fråga... Ca 800mm X 1600mm

Ca:1000-1500:-/st.
Beror lite på glasmästarens förutsättningar.
Räkna med ca: 2 veckors leveranstid.

417
249
KANDARBA:
Wirre skrev:

Hur ska barnen kunna se djuren då? Sånt funkar bara på film eller om ljusförhållandena är perfekta. :)

Plexi glas toning sätts liten bit ifrån glaset. Plexiglas timingen ska vara på den sida där MSN vill se ifrån. Från ena hållet speglar det sig bara eller är mörkt och andra hållet kan du se ifrån.

exempel. Solar plexus som finns färdig skurna skivor till flera bilmodeller. Hör man av sig till så skär dom i den dimistion man vill ha. Har det på bilen där bak med 2-3 mm mellan glasen. Ljuset från dessa blir gul orange inifrån och utanför bilen så ser man inte in. Även om du har en lampa igång i bilen så ser man bara lampan som en ljus fläck runtomkring är det fortfarande svart. Det blir en speglande effekt då det är ett mellan rum mellan glaset och färgade plexiglaset. 

Allt är möjligt. Sedan finns det speglar man ser igenom från ett håll kommer inte ihåg vad dessa heter men kan kolla upp om ni har intresse av sådana, kollade på sånna få jag funderade på att göra en stor vägg spegel där jag har min tv men dessa vart för dyra så tv för helt enkelt synas istället. Men kul hade det varit att gömma tv helt ?

197
111
Wirre:
KANDARBA skrev:

Plexi glas toning sätts liten bit ifrån glaset. Plexiglas timingen ska vara på den sida där MSN vill se ifrån. Från ena hållet speglar det sig bara eller är mörkt och andra hållet kan du se ifrån.

exempel. Solar plexus som finns färdig skurna skivor till flera bilmodeller. Hör man av sig till så skär dom i den dimistion man vill ha. Har det på bilen där bak med 2-3 mm mellan glasen. Ljuset från dessa blir gul orange inifrån och utanför bilen så ser man inte in. Även om du har en lampa igång i bilen så ser man bara lampan som en ljus fläck runtomkring är det fortfarande svart. Det blir en speglande effekt då det är ett mellan rum mellan glaset och färgade plexiglaset. 

Allt är möjligt. Sedan finns det speglar man ser igenom från ett håll kommer inte ihåg vad dessa heter men kan kolla upp om ni har intresse av sådana, kollade på sånna få jag funderade på att göra en stor vägg spegel där jag har min tv men dessa vart för dyra så tv för helt enkelt synas istället. Men kul hade det varit att gömma tv helt ?

Glaset du tänker på heter bland annat Mirastar och tillverkas av Saint-Gobain. 
Det finns flera tillverkare med i princip samma produkt fast olika namn.
Idén är densamma.
Mörkt på ena sidan och ljust på den andra.
Om du tänker efter så inser du nog att belysningen i en bil är väldigt svag. Jämför belysningen i bilen med solens styrka, skillnaden är gigantisk.

Tänk dig att du gått en promenad på natten och tittar in igenom tända fönster, du ser allt klart och tydligt.
Tänk dig nu att du går en promenad en klar sommardag.
Hur mycket ser du in igenom ett fönster då?

Fysiken är densamma oavsett vilket glas du väljer. 

378
479
Svedjemo:
Wirre skrev:

Ca:1000-1500:-/st.
Beror lite på glasmästarens förutsättningar.
Räkna med ca: 2 veckors leveranstid.

Ok, då är det inte extremt dyrt, kanske kunde vara något. Vi får se vad hur det blir

378
479
Svedjemo:
Första väggen snart uppe, en av väggarna till terrarierummet!

378
479
Svedjemo:
Efter mycket om och men har jag lagt ner planerna på terrarierummet för tillfället. Vi har ritat om planlösningen för tillbyggnaden och terrarierummet får vänta några år ser det ut som. Det blir istället ett regnskogsterrarium modell större, antagligen placerat i vår, så småningom, nybyggda hall.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild