Svedjemos terrarierum

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

378
479
Svedjemo:
Nu har startskottet gått! Vi ska bygga om garaget till bostadsyta och då passar jag självklart på att göra mig ett terrarierum :) Det kommer att bli en långsam process men den som väntar på något gott...

197
111
Wirre:
...väntar alltid för länge.

Har du någon plan för bygget eller “tar du det som det kommer"?

378
479
Svedjemo:
Wirre skrev:
...väntar alltid för länge.

Har du någon plan för bygget eller “tar du det som det kommer"?

Det är sant, man väntar alltid för länge på goda ting :)

Jag har ingen färdig plan än. Jag vet inte ens hur stort rummet kommer att bli, stångas med min fru som tycker att somrummen är viktigare än mitt terrarierum!?! Jag vill hur som helst ha två stora terrarium, ett med regnskogsbiotop (ca 120x100x170cm) och ett med ett torrare klimat (ca 150x100x170cm). Framför dessa två stora terrarium tänkte jag placera en soffa så att man kan sitta och mysa där med en whisky och studera djuren. Min plan är även att försöka få plats med några mindre terrarium. Men som sagt, inget är spikat än. Känner jag mig själv rätt så kan det komma att ändras under resans gång :)

197
111
Wirre:
Om dom två stora terrariumen står mot sovrumsväggen kan du kanske ha öppningar i väggen så dom syns från båda rummen?
Du kan kanske ha soffan i sovrummet?
Större sovrum = gladare fru

Men sovrummen är iofs kanske tänkta till barn

417
249
KANDARBA:
Wirre skrev:
Om dom två stora terrariumen står mot sovrumsväggen kan du kanske ha öppningar i väggen så dom syns från båda rummen?

Men tänk vilka lyckliga barn som skulle kunna titta på reptiler när dom vill och allra helst vid läggdags :-)

378
479
Svedjemo:
Wirre skrev:

Den tanken har slagit mig också, att bygga in ett terrarium så att man ser det från två rum, hade varit riktigt fräckt. Haken är att jag tror att ljudisoleringen går åt skogen, man kanske hör eventuella grodor och syrsor i "fel" rum. Eller? Kanske funkar?
Mer djurläten = argare fru
Och ja, sovrummen är tänkta att bli barnens rum men terrarierummet kommer även att gränsa till ett tv-rum.

378
479
Svedjemo:
KANDARBA skrev:

Men tänk vilka lyckliga barn som skulle kunna titta på reptiler när dom vill och allra helst vid läggdags :-)

Det hade nog varit poppis men jag vet inte om det hade varit så bra för djuren, ganska stressigt med barn som hoppar och studsar fram och tillbaka :)

197
111
Wirre:
Svedjemo skrev:

Den tanken har slagit mig också, att bygga in ett terrarium så att man ser det från två rum, hade varit riktigt fräckt. Haken är att jag tror att ljudisoleringen går åt skogen, man kanske hör eventuella grodor och syrsor i "fel" rum. Eller? Kanske funkar?
Mer djurläten = argare fru
Och ja, sovrummen är tänkta att bli barnens rum men terrarierummet kommer även att gränsa till ett tv-rum.

Om du skulle använda isolerglas till väggdelen kan jag nästan garantera att du får bort "oönskade" ljud i tv-rummet.

378
479
Svedjemo:
Wirre skrev:

Om du skulle använda isolerglas till väggdelen kan jag nästan garantera att du får bort "oönskade" ljud i tv-rummet.

Ok, intressant. Vet du hur pass mycket dyrare sådant glas är än vanligt glas?

197
111
Wirre:
Svedjemo skrev:

Ok, intressant. Vet du hur pass mycket dyrare sådant glas är än vanligt glas?

Jag kan kolla imorgon. Hur stora skulle dina vara?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild