Förstagångsägare av ett exo terra! hjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

378
479
Svedjemo:
Mann1 skrev:
Har nu inrett och bosatt en Ranitomeya Variabilis i terrariet. 

Botten är gjord av först leca kulor sen en matta sen Mossa. Planterade två bromelior och två andra växter jag ej kommer ihåg namnet på. 

Vattnar med blomspruta 3 ggr per dag. Räcker det?

Du får mäta luftfuktigheten för att försäkra dig om att det räcker med 3gg/dag. Har du täckt för nättaket med något? Annars blir det svårt att hålla luftfuktigheten i ett Exo terra.

14
2
Mann1:
Svedjemo skrev:

Du får mäta luftfuktigheten för att försäkra dig om att det räcker med 3gg/dag. Har du täckt för nättaket med något? Annars blir det svårt att hålla luftfuktigheten i ett Exo terra.

Nej det har jag inte gjort.... Ska fixa något till taket! 

264
125
Bildpunkt:
Jag tog ett tomt lamineringsark som jag körde genom maskinen och klippte till, bättre än inget :)

14
2
Mann1:
Svedjemo skrev:

Har nu satt på glas skiva över delen där lampan ej täcker.. ska fixa glastak till andra också men än så länge bättre än inget.

Känner dock en oro. Det är säkert ett 20 tal flugor som kutar omkring i terrariet, jag har inte sett han äta än.. vilket oroar mig. han kanske äter mest under dagen när jag är på jobbet. Sen luftfuktigheten är jag också  orolig över. Sprutar 3-4 ggr per dag nu. 

Hur vet man om grodan mår bra? 
Han verkar dock pigg och alert. Han klättrar och hoppar omkring i hela terrariet så det verkar som om han mår prima.. Men bör jag vara orolig över Maten och fukten? Han äter väll om han blir hungrig? =)

239
197
Danpss:
Mann1 skrev:

Har nu satt på glas skiva över delen där lampan ej täcker.. ska fixa glastak till andra också men än så länge bättre än inget.

Känner dock en oro. Det är säkert ett 20 tal flugor som kutar omkring i terrariet, jag har inte sett han äta än.. vilket oroar mig. han kanske äter mest under dagen när jag är på jobbet. Sen luftfuktigheten är jag också  orolig över. Sprutar 3-4 ggr per dag nu. 

Han verkar dock pigg och alert. Han klättrar och hoppar omkring i hela terrariet så det verkar som om han mår prima.. Men bör jag vara orolig över Maten och fukten? Han äter väll om han blir hungrig? =)

Skaffa en hygrometer så ser du om fukten är bra.

376
359
a6lex:
Mann1 skrev:

Har du något att mäta med? Annars är det en bra idé att införskaffa en hygdrometer. Jag brukar spruta 30s varannan timma med 2st dysor, är mest för mossans skull, men ligger mellan 88-98%Φ.

14
2
Mann1:
a6lex skrev:

Har du något att mäta med? Annars är det en bra idé att införskaffa en hygdrometer. Jag brukar spruta 30s varannan timma med 2st dysor, är mest för mossans skull, men ligger mellan 88-98%Φ.

Är det nödvändigt att göra det när mitt terrarium bara är 30x30x30??

376
359
a6lex:
Mann1 skrev:

Är det nödvändigt att göra det när mitt terrarium bara är 30x30x30??

Nja det kanske blir för mycket! Men en hygdrometer bör du ska skaffa dig!

14
2
Mann1:
a6lex skrev:

Nja det kanske blir för mycket! Men en hygdrometer bör du ska skaffa dig!

Sagt och gjort mannen! beställt och klart! Men Jag sprutar vatten en gång på morgonen innan jag drar till jobbet sen direkt när jag kommer hem och en eller två ggr till innan jag lägger mig. borde det duga? svårt att säga kanske..

376
359
a6lex:
Mann1 skrev:

Sagt och gjort mannen! beställt och klart! Men Jag sprutar vatten en gång på morgonen innan jag drar till jobbet sen direkt när jag kommer hem och en eller två ggr till innan jag lägger mig. borde det duga? svårt att säga kanske..

Nästan omöjligt att veta! Bästa är att fixa nått enkelt regnsystem som man sätter med sekundtimer.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild