Förstagångsägare av ett exo terra! hjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

14
2
Mann1:
Hallå hallå!

Jag har införskaffat ett exo terra 30x30x30 som jag tänkte ha ett regnskogsklimat i för att senare köpa in några pilgiftsgrodor.

Jag har förstått att det ska vara fuktigt i terrariet och för att få de tänkte jag ha ett regnsystem och eventuellt köra på en falskbotten i framkant. Leca kulor sen bio drain mech nät sen repti bark som bottenlager

Kan man genomföra llt detta när hela taket är nät?? hur behåller man värmen och fuktigheten?
Och hur hanterar man avloppsbiten? Kan tänka mig att det samlas vatten i botten efter ett tag

Hjälp!

Mvh

David

141
109
stefan707:
Jag köpte plexiglas från biltema och kapade in å fäste på taket med mindre ventilation i

164
35
anders890:
Mann1 skrev:
Hallå hallå!

Jag har införskaffat ett exo terra 30x30x30 som jag tänkte ha ett regnskogsklimat i för att senare köpa in några pilgiftsgrodor.

Jag har förstått att det ska vara fuktigt i terrariet och för att få de tänkte jag ha ett regnsystem och eventuellt köra på en falskbotten i framkant. Leca kulor sen bio drain mech nät sen repti bark som bottenlager

Kan man genomföra llt detta när hela taket är nät?? hur behåller man värmen och fuktigheten?
Och hur hanterar man avloppsbiten? Kan tänka mig att det samlas vatten i botten efter ett tag

Hjälp!

Mvh

David

Antingen köper du plexi/hobbyglas eller frigolit som du skär ut i passande storlek till nättaket. Avlopp ordnar du enkelt genom att köra ner en slang vid behov och tömma ut i hink.

376
359
a6lex:
Mann1 skrev:
Hallå hallå!

Hjälp!

Mvh

David

Jag tog bort nätet och satte glastak istället, kosta 100kr hos glasmästaren. Håller en relativ luftfuktighet på ca 90%

90
38
Fredrik85:
Mann1 skrev:
Hallå hallå!

Hjälp!

Mvh

David

Du har fått bra råd här ovanför angående terrariet så det kommenterar jag inte, däremot så är ett 30.30.30 terrarium väldigt litet. Möjligtvis så kan du ha 1 eller absolut max 2 utav någon utav de mindre Ranitomeya arterna däri, eller möjligtvis någon lite större precis nyuppstigen art, men då behöver du endå skaffa större sen.
Det är definitivt för trångt för någon utav dom arterna man brukar rekommendera för nybörjare. (möjligtvis kan du ha en epidobates anthonyi däri men hanarna är rätt högjudda.)
Jag rekommenderar att du går in på www.pilgift.se och läser så mycket du bara orkar, där finns massor med bra info samt grodor att köpa när det blir dax.
Mvh Fredrik

14
2
Mann1:
a6lex skrev:

Jag tog bort nätet och satte glastak istället, kosta 100kr hos glasmästaren. Håller en relativ luftfuktighet på ca 90%

Aha! Ser även att du har en lysramp inne i terrariet, Kan man ha en lampa ovanpå glasskivan istället?

Tack Alla för så många bra svar!! Känner mig redan säkrare
Fredrik85 skrev:

Du har fått bra råd här ovanför angående terrariet så det kommenterar jag inte, däremot så är ett 30.30.30 terrarium väldigt litet. Möjligtvis så kan du ha 1 eller absolut max 2 utav någon utav de mindre Ranitomeya arterna däri, eller möjligtvis någon lite större precis nyuppstigen art, men då behöver du endå skaffa större sen.
Det är definitivt för trångt för någon utav dom arterna man brukar rekommendera för nybörjare. (möjligtvis kan du ha en epidobates anthonyi däri men hanarna är rätt högjudda.)
Jag rekommenderar att du går in på www.pilgift.se och läser så mycket du bara orkar, där finns massor med bra info samt grodor att köpa när det blir dax.
Mvh Fredrik

Okej tack för info Fredrik! Kanske får kika på grodorna du nämnde!

376
359
a6lex:
Mann1 skrev:

Aha! Ser även att du har en lysramp inne i terrariet, Kan man ha en lampa ovanpå glasskivan istället?

Tack Alla för så många bra svar!! Känner mig redan säkrare

Okej tack för info Fredrik! Kanske får kika på grodorna du nämnde!

Det är nog fläkten du ser, det går säkert jättebra!

14
2
Mann1:
Vad ska jag ha för vattensystem? Har nu beslutat mig för att terrariet är alldeles för litet för att ha ett vattenfall ich falskbotten blir det inget heller med!

Så vad ska jag ha? Regnsystem eller räcker det med en fogger?

376
359
a6lex:
Mann1 skrev:
Vad ska jag ha för vattensystem? Har nu beslutat mig för att terrariet är alldeles för litet för att ha ett vattenfall ich falskbotten blir det inget heller med!

Så vad ska jag ha? Regnsystem eller räcker det med en fogger?

För växter är nog regnsystem bäst, men djuren klarar sig med en fogger

14
2
Mann1:
Har nu inrett och bosatt en Ranitomeya Variabilis i terrariet. 

Botten är gjord av först leca kulor sen en matta sen Mossa. Planterade två bromelior och två andra växter jag ej kommer ihåg namnet på. 

Vattnar med blomspruta 3 ggr per dag. Räcker det?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild