Döda/döende syrsor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

109
14
Tyris:
KANDARBA skrev:

Det är ett substrat som sväller upp och innehåller vatten. Det blir nästan som gelé. Och insekterna kan gå på det utan att drunkna. 

Så man håller i önskad mängd vattenkristaller. Och tillsätter sedan vatten. 

25-30 gram vatten kristaller brukar bli typ 5 liter kristalliserat vatten. 

Ok nu fattar jag;-)

417
249
KANDARBA:
Tyris skrev:

Ok nu fattar jag;-)

Okej
jag använder själv detta och det fungerar jätte bra ;) 

148
116
Ella:
Tyris skrev:

Inte för att verka dum men vad är vattenkristaler? Var får man tag på det?

pangdubia.se/product/vattenkristaller-50ml :)

82
45
SusannaNO2:
Köpte själv vattenkristaller från Herpers Choise och de funkar bra :)

Men tror inte det är flingfodret som är boven, ingen som helst skillnad efter 24 timmar, istället hittade jag en halv syrsa så antar att flingfodret innehöll det protein de ville ha. Så just nu är det ett problem kvar och det är just ventilation. Tror inte de större syrsorna har nåt problem med detta men de mindre skulle behöva en större låda och det ska fixas imorgon.

Kan det vara så att syrsorna dör av ålderdom? Jag har haft dem i snart tre veckor och har inte haft nån riktig värmekälla till dem, har bara satt dem så nära taket som möjligt. Har sett flera öms men jag har fortfarande kvar några pyttesmå (3-4 mm) syrsor.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Syrsor är ju himla kluriga tyvärr, har du funderat på att gå över till B. dubia? Där kommer man undan en himla massa problem ;) 

82
45
SusannaNO2:
AlexGustavsson skrev:
Syrsor är ju himla kluriga tyvärr, har du funderat på att gå över till B. dubia? Där kommer man undan en himla massa problem ;) 

Jo det var ju dubia jag ville ha från första början men tyvärr fick jag ta syrsor istället. Sen bestämde jag mig för att prova syrsor en gång till och det har gått mycket bättre nu men de dör ändå, haha. Är rätt krångligt att köpa dubia där jag bor, är ju oftast rätt så stora mängder man måste köpa på nätet och tror inte jag kommer hinna mata runt 100 nymfer till geckon innan de blir för stora. Har funderat på en mindre koloni också men det känns som om det skulle vara rätt svårt att få till rätt mängd nymfer och se till at kolonin inte blir för stor.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
SusannaNO2 skrev:

Jo det var ju dubia jag ville ha från första början men tyvärr fick jag ta syrsor istället. Sen bestämde jag mig för att prova syrsor en gång till och det har gått mycket bättre nu men de dör ändå, haha. Är rätt krångligt att köpa dubia där jag bor, är ju oftast rätt så stora mängder man måste köpa på nätet och tror inte jag kommer hinna mata runt 100 nymfer till geckon innan de blir för stora. Har funderat på en mindre koloni också men det känns som om det skulle vara rätt svårt att få till rätt mängd nymfer och se till at kolonin inte blir för stor.

Så länge du inte har någon extern värme hos kackerlackorna så brukar det inte vara några problem med att de växer för snabbt, snarare tvärtom att det krävs en del jobb för att de ska bli stora nog för vissa ödlor ;) Hos mig får de nymfer jag vill ska hålla sig i lagom storlek gå i en mindre behållare utan någon extern värme och då håller de sig i bra storlek i nästan ett par månader :)

2052
780
psyjoh:
Japp, dubia växer väldigt långsamt. Utan extern värme tar det 9+månader innan de är fullvuxna hos mig. Brukar oxå lägga över de som växt sig till lagom storlek i en annan låda utan värme. Då växer de väldigt långsamt. 

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
psyjoh skrev:
Japp, dubia växer väldigt långsamt. Utan extern värme tar det 9+månader innan de är fullvuxna hos mig. Brukar oxå lägga över de som växt sig till lagom storlek i en annan låda utan värme. Då växer de väldigt långsamt. 

Det är verkligen praktiskt ;) Själv så har jag ju turen att det alltid finns någon som är intresserad av att äta oavsett storlek ;) Ett stort plus! :)

82
45
SusannaNO2:
Tänkte bara skriva här en sista gång med en liten jämförelsebild. dessa två bilder är tagna med c.a 3 veckors mellanrum. De enda skillnaderna (förutom det mindre antalet syrsor) är att i den senare bilden är de i en större låda, och i den första bilden är bara halva lådan med.

Men det hela slutade med att jag skaffade lite dubia till slut, och jag måste säga att det är rätt skönt att slippa se 3-4 döda varje morgon, haha :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild