SusannaNO2 skrev:
Så jag gav syrsor en andra chans och förberedde mig lite bättre den här gången. Ger dem flingfoder&kruskakli och vattengele och de verkar tycka om det. Gav de även babyspenat i c.a två veckor men de verkade inte vara så jätteförtjusta i det. Har haft runt 5-6 döda syrsor i veckan och har inte varit så orolig över detta, har dock märkt några "mönster".
Dagen efter jag fick hem syrsorna delade jag upp dem i två olika lådor beroende på om de var små nog för geckon att äta eller för stora (beställde syrsor under 1 cm men fick hem syrsor som var dubbelt så stora). Hos de mindre syrsorna var det först en hel del som dog under ömsning, men från det jag såg verkade fler av dem klara av ömsningen. Sedan började de dö utan någon uppenbar anledning utan att jag ändrade förhållandena i lådan. Jag misstänkte först att det var ventilationsproblem (och gör det fortfarande, ska skaffa en större låda snart), så hade en fläkt igång i rummet varje dag, dock minskade inte detta dödsfallen markant. Det enda jag vet att jag skulle behöva är extra värme, så brainstormade igår och jag nu provat att ha lådan på en internetrouter som är runt 26 grader, men upptäckte istället fyra döda på en dag. I den här lådan är det c.a 20-25 syrsor som är upp till 1 cm stora.
I lådan med de större syrsorna har det varit mindre problem. Jag har haft locket av hela tiden så är hyfsad säker på att det inte finns några problem med ventilationen. Däremot har jag märkt stora skillnader mellan arterna (fick nämligen både svarta och bruna syrsor den här gången), då de svarta syrsorna verkar dö mycket oftare än de bruna. Tror jag fick runt 5 svarta syrsor som var för stora för geckon och nu är det bara en kvar (och den som är kvar verkar vara halvt paralyserad). Av de bruna har 1 eller 2 dött, och det som är kvar (runt 10 st) är väldigt pigga. I den här lådan är det c.a. 10-12 syrsor.
Jag är rätt säker på att jag bryr mig lite för mycket om de här syrsorna, haha. Men det känns som om det dör mycket fler än normalt. Har en enda teori kvar och det är värme, men är 23 grader för lågt för dem?
Är det flingfoder för fiskar du har gett dem? Jag har en del bekanta som körde med det till syrsor och hade nästan 100% dödlighet på dem inom en vecka! Skippa det fodret så borde det vara lugnt! :)