Köpa formplyfa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

anders890 skrev:

Snyggt, är det svarta skivor eller har du målat själv? 

Tack

Dom är som när jag köpte dom

375
251
Doxster:
Min byggare var iväg idag för att köpa formplyfa på Jem & Fix, som hade lovat mig per telefon att deras skivor var raka, visade sig att dom är helt sneda dom med...

Vad är det näst bästa alternativet istället för formplyfa?

230
185
Humi:
Doxster skrev:
Min byggare var iväg idag för att köpa formplyfa på Jem & Fix, som hade lovat mig per telefon att deras skivor var raka, visade sig att dom är helt sneda dom med...

Vad är det näst bästa alternativet istället för formplyfa?

Osb, dock så beror det på hur du ska bygga.

Sen kan man alltid överväga vad som är bäst av dom 2. 400kr+ för formplyfa mot 100kr för en osb som sen kostar cirka 50kr att täta och tar cirka 20min arbetstid :)

375
251
Doxster:
Humi skrev:

Osb, dock så beror det på hur du ska bygga.

Sen kan man alltid överväga vad som är bäst av dom 2. 400kr+ för formplyfa mot 100kr för en osb som sen kostar cirka 50kr att täta och tar cirka 20min arbetstid :)

Dom ska vara 150x60x60. Hur tätar du OSB?

230
185
Humi:
Doxster skrev:

Dom ska vara 150x60x60. Hur tätar du OSB?

Jag har kört med 3 vändor Kök och badrumsfärg samt akrylfog. 
Har hållt bra i burkarna där jag har mina tigrar. Snitt 80% fuktighet. 

Sen vet jag att du kan köra med pva lim också ifall du vill det :)

590
365
SweBoa:
Osb är lätt arbetat inte dyrt. Det vill säga att man kan bygga fler terrarier. Jag har boor i mina osb ca 75 80 % luftfuktighet. Jag använder pva färg från jula, och över det,  pva lim. 

375
251
Doxster:
sunglow87 skrev:
Osb är lätt arbetat inte dyrt. Det vill säga att man kan bygga fler terrarier. Jag har boor i mina ca 75 80 % luftfuktighet. 

Då kör jag samma fråga till dig som kör med högre fuktighet än vad jag kommer göra, hur har du valt att behandla ditt material? :)

104
11
_kim_:
Om du kikar på mitt bygge så ser du hur skeva mina skivor var. www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2174

Dock så släpper de värsta spänningarna efter att man börjat såga i dom. Dom är fortfarande krokiga dock. Men bara man tvingar ner dom när man sågar och när man sätter ihop dom så blir terrariet rakt och fint. Och då använde jag inga reglar på detta hyffsat stora terrarie.

Till kommande byggen så har jag köpt en annan formplyfa som var ett par hundra dyrare och dessa är näst intill helt raka. Finns på Optimera. Dom har både den billigaste som är krokig som fan och dessa som är raka.

//Kim

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
tenebrosa skrev:
köp svart formplyfa direkt är enklast. Annars så måste du slipa ned, jag testade att måla direkt och det räcker att du tittar lite förlänge på terrariet så ramlar färgen av

Hur riskabelt är det att slipa formplyfa? Tänker på fenolfilmen som de är behandlade med. 

2966
1648
Hoggaforfan:
Jimmy skrev:

Hur riskabelt är det att slipa formplyfa? Tänker på fenolfilmen som de är behandlade med. 

Du bör ha munskydd. Många företag sågar ju inte formplywood för det är giftigt när det sågas.
Frågan är lite med hur mycket man kan slipa innan det förstör anledningen till varför man köper just formplywood.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild