Latinska namn?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

larsson88 skrev:
riktigt intressant tråd
har själv haft  problem med dom latinska namnen. har fortfarande problem ;) dock inte lika mycket

Förstår att du haft problem med det latinska språket, det är riktigt svårt! Däremot är dom vetenskapliga namnen inom reptilernas värld betydligt enklare än latin om man har ett intresse för hobbyn.. 

Det jag ville säga är alltså att latin är ett språk lika svenska eller engelska, vetenskapliga namn är nåt helt annat :) 

88
72
gebon:
Heter ju numera vetenskapliga namn, men som en prof, skrev " Vetenskapligt namn eller biologiskt namn är lite tyngre att säga än latinskt namn. Även om vissa ordstammar kommer från grekiska och andra språk så är det ju ändå latin. Det är latinets grammatik och genusregler som gäller och även uttalet bör följa latinets regler" :)

83
44
Michael_B:
gebon skrev:
Heter ju numera vetenskapliga namn, men som en prof, skrev " Vetenskapligt namn eller biologiskt namn är lite tyngre att säga än latinskt namn. Även om vissa ordstammar kommer från grekiska och andra språk så är det ju ändå latin. Det är latinets grammatik och genusregler som gäller och även uttalet bör följa latinets regler" :)

Det är så jag har förstått det också. När jag läste biologi och ekologi så var det det latinska namnet som vi lärde oss på djur tex alces alces, ursus arctos, lynx mm. Vi sa aldrig att det var det vetenskapliga namnet. Nu är det ju några år sen. :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag har alltid fått lära mig att dom vetenskapliga namnen inte är latin, utan mer en blandning av olika språk & uttal, jag kan inte hela den historien ska jag erkänna :) Kanske beror på vilken lärare man har.. 

Riktigt spännande tråd iaf! 

217
337
MartinJ:
Jonas_ skrev:
Jag har alltid fått lära mig att dom vetenskapliga namnen inte är latin, utan mer en blandning av olika språk & uttal, jag kan inte hela den historien ska jag erkänna :) Kanske beror på vilken lärare man har.. 

Riktigt spännande tråd iaf! 

T.ex. Crikey steveirwini; 50% latin, 50% australiensiska!

EDIT: För att faktiskt tillföra något (och inte bara dumma sig) kan jag rekomenndera trådskaparen att läsa t.ex. en.wikipedia.org/wiki/Cladistics och en.wikipedia.org/wiki/Systematics om man vill faktiskt förstå varför det finns olika släkten och familjer (tänkte mest på din fråga om "pytonormar"). Därifrån kan du leta dig vidare till andra relaterade sidor som behandlar samma sak.

83
44
Michael_B:
MartinJ skrev:

T.ex. Crikey steveirwini; 50% latin, 50% australiensiska!

EDIT: För att faktiskt tillföra något (och inte bara dumma sig) kan jag rekomenndera trådskaparen att läsa t.ex. en.wikipedia.org/wiki/Cladistics och en.wikipedia.org/wiki/Systematics om man vill faktiskt förstå varför det finns olika släkten och familjer (tänkte mest på din fråga om "pytonormar"). Därifrån kan du leta dig vidare till andra relaterade sidor som behandlar samma sak.

Jag tänker inte dumma mig nått mer så jag struntar i att fråga något mera. Trodde att forum var till för sånt. Men alltid så är det någon som är besserwiser och tar lusten ur en att försöka lär sig nått. 

217
337
MartinJ:
Michael_B skrev:

Jag tänker inte dumma mig nått mer så jag struntar i att fråga något mera. Trodde att forum var till för sånt. Men alltid så är det någon som är besserwiser och tar lusten ur en att försöka lär sig nått.

Jag tror du missförstår mig å det grövsta. Min kommentar "och inte bara dumma sig" var riktat till mitt egna bidrag, den första del av posten, där jag mest för skojs skull tog upp exemplet Crikey steveirwini, vilket är en snigelart uppkallad efter Steve Irwin. Jag tog upp det som en rolig anekdot angående hurvida det enbart är latin eller inte i vetenskapliga namn, då "crikey" är ett australienskt uttryck som knappast har något latinskt ursprung (det är en mild svordom/kraftuttryck, kanske jämförbart med "järnspikar" på svenska, som just Steve Irwin använde sig mycket av på TV).

Länkarna var riktade till dig, med välvilja i baktanke, som tips på läsning angående något du själv frågat om.

83
44
Michael_B:
MartinJ skrev:

Jag tror du missförstår mig å det grövsta. Min kommentar "och inte bara dumma sig" var riktat till mitt egna bidrag, den första del av posten, där jag mest för skojs skull tog upp exemplet Crikey steveirwini, vilket är en snigelart uppkallad efter Steve Irwin. Jag tog upp det som en rolig anekdot angående hurvida det enbart är latin eller inte i vetenskapliga namn, då "crikey" är ett australienskt uttryck som knappast har något latinskt ursprung (det är en mild svordom/kraftuttryck, kanske jämförbart med "järnspikar" på svenska, som just Steve Irwin använde sig mycket av på TV).

Länkarna riktade till dig, med välvilja i baktanke, som tips på läsning angående något du själv frågat om.

.   Jag har googlat på allt som jag funderat över men allt går inte att hitta hur man än letar. Så klart så kan man väl hitta allt tillslut men jag tycker att det är både roligare och mer läraktigt att fråga människor som håller på med ormar. Jag ägnar mycket av min fritid till att jaga och visst kan man läsa sig till mycket, men den största lärdomen får man av att fråga människor som jagar. Annars kan man väl lägga ner alla forum?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Tänk vad lätt det är att missuppfattas på forum :) Svårt när man inte ser kroppspråk eller ansiktsuttryck på den man talar eller diskuterar med, kan jag själv tycka iaf :) 

Michael_B jag tycker absolut inte du ska sluta fråga! Frågar man ingenting får man ju ingenting veta :)

Och i den här tråden har jag själv lärt mig en del nytt vilket alltid är skoj!  

217
337
MartinJ:
Michael_B skrev:
.   Jag har googlat på allt som jag funderat över men allt går inte att hitta hur man än letar. Så klart så kan man väl hitta allt tillslut men jag tycker att det är både roligare och mer läraktigt att fråga människor som håller på med ormar. Jag ägnar mycket av min fritid till att jaga och visst kan man läsa sig till mycket, men den största lärdomen får man av att fråga människor som jagar. Annars kan man väl lägga ner alla forum?

Jag har aldrig påstått att du skall sluta fråga, och jag förstår ärligt talat inte alls var du får det. Jag tycker att jag förtydligade mig ordentligt i mitt svar, om jag nu var oklar i min första post (som bara gick ut på att ge dig lästips, som du antingen kan ta till dig och läsa, eller strunta helt i, vilket givetvis är upp till dig). Jag har hitils bara gett dig lästips på saker du faktiskt har frågat om tidigare i tråden, så jag tycker det är dags att tona ner lite på den högst defensiva tonen. Forum är givetvis bra att ha, om jag inte tyckte det skulle jag inte bemöda mig att läsa och/eller skriva här.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild