Regnskogsterrarium med självrengörande och hydrofobiskt glas

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 15

378
479
Svedjemo:
Wirre skrev:
Idag fick jag duschen :D
Stort tack till Herpers Choice för att dom orkar med mig.

I alla fall. Hur gör jag nu?
Ska jag köra belysning 24/7 och bevattning i jämna intervaller?
Jag kör med 4st Exo-terra natural daylight och 2St Exo-terra uv lampor.

Jag är ingen expert men vad jag har läst mig till så behöver mossa och andra växter lite vila från ljuset så jag hade kört ca 14h ljus/dygn.
Jag körde mitt regnsystem 4ggr/dygn i uppstarten, 1min kl 8, 12, 16 och 20. Det kan dock vara helt fel i ditt fall eftersom vi kanske inte har samma pump, inte har samma dysor, mm så det enda sättet är nog att testa sig fram så att det varken blir för blött eller för torrt.
Lycka till! :)

114
73
Lunde:
Wirre skrev:
Idag fick jag duschen :D
Stort tack till Herpers Choice för att dom orkar med mig.

I alla fall. Hur gör jag nu?
Ska jag köra belysning 24/7 och bevattning i jämna intervaller?
Jag kör med 4st Exo-terra natural daylight och 2St Exo-terra uv lampor.

HC har mycket bra service.
Skulle den nya pumpen ändå låta för mycket för din smak så kan jag varmt rekommendera den här:
www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/cPath/102_104/products_id/759
Den är i princip ljudlös. Det enda jag hör är slangarna som vibrerar.

2966
1648
Hoggaforfan:
Lunde skrev:

Skulle den nya pumpen ändå låta för mycket för din smak så kan jag varmt rekommendera den här:

Jag hör den men det stör inte så kan med rekommendera den. Jag är ljudfanatiker :-P

197
111
Wirre:
Svedjemo skrev:

Jag är ingen expert men vad jag har läst mig till så behöver mossa och andra växter lite vila från ljuset så jag hade kört ca 14h ljus/dygn.
Jag körde mitt regnsystem 4ggr/dygn i uppstarten, 1min kl 8, 12, 16 och 20. Det kan dock vara helt fel i ditt fall eftersom vi kanske inte har samma pump, inte har samma dysor, mm så det enda sättet är nog att testa sig fram så att det varken blir för blött eller för torrt.
Lycka till! :)

Jag tänkte testa med dina förslag och satte igång med lite tester för att se vilket uttag som styrdes av vilka relän.
Helvete vilka problem jag fick. 
Det visade sig att uttagen (som är av par-modell) är sammankopplade. 
Det innebär att slår jag på 1 relä får två uttag ström och jag måste slå av två relä för att uttagen ska bli strömlösa.

Det här innebär att jag måste öppna kontaktdosorna och kapa länken mellan uttagen. Undrar vad elsäkerhetsverket säger om det :P

Hur som helst så får det duga nu.
Jag behöver bara 2 uttag för att mossan ska börja växa. 
Jag ville ändå bygga en ny låda eftersom den första var lite för liten.

197
111
Wirre:
Lunde skrev:

Hoggaforfan skrev:

Jag hör den men det stör inte så kan med rekommendera den. Jag är ljudfanatiker :-P

Jag lägger upp ett klipp på Youtube när jag fått igång grejerna ordentligt.

197
111
Wirre:
Jag monterade en av DHT22 sensorerna i ett akrylrör och placerade det i mitt terrarium. Dom är tydligen känsliga för vatten, vilket kan tyckas lustigt då den är just byggd för att mäta fukt :)
Ett metallnät på framsidan hindrar framtida invånare från att krypa in.

Jag har testkört duschsystemet litegranna. Det immar på bra, men jag tycker inte att det blir så blött som jag vill. Eller rättare sagt, det blir inte jämnt blött i hela burken. 
Räcker det med två dysor eller bör jag skaffa fler? 
Hur monterar man dom för bästa effekt? 
Just nu sitter båda ganska centrerat i taket.

Här är länken till den utlovade Youtube videon.
Jag borde göra en video med min Nespresso också så att vi har en referens att jämföra med.
youtu.be/7rXFhwcs3u4

197
111
Wirre:
Här är Nespresso  youtu.be/vn46q_mHQWc

För att krångla till det ytterligare.
Jag använder en Sony Z3 compact, när jag spelar upp klippen på högsta volymen är den ljudnivån högre än verkligheten. 

376
359
a6lex:
Wirre skrev:
Jag monterade en av DHT22 sensorerna i ett akrylrör och placerade det i mitt terrarium. Dom är tydligen känsliga för vatten, vilket kan tyckas lustigt då den är just byggd för att mäta fukt :)
Ett metallnät på framsidan hindrar framtida invånare från att krypa in.

Jag har testkört duschsystemet litegranna. Det immar på bra, men jag tycker inte att det blir så blött som jag vill. Eller rättare sagt, det blir inte jämnt blött i hela burken. 
Räcker det med två dysor eller bör jag skaffa fler? 
Hur monterar man dom för bästa effekt? 
Just nu sitter båda ganska centrerat i taket.

Här är länken till den utlovade Youtube videon.
Jag borde göra en video med min Nespresso också så att vi har en referens att jämföra med.
youtu.be/7rXFhwcs3u4

Tycker den låter ungefär som min Monsson, dock har säkert denna högre tryck. Tycker det blev snyggt! Tycker du ska montera dysorna längst fram så de sprutar mot bakgrunden.

197
111
Wirre:
a6lex skrev:

Tycker den låter ungefär som min Monsson, dock har säkert denna högre tryck. Tycker det blev snyggt! Tycker du ska montera dysorna längst fram så de sprutar mot bakgrunden.

Jag hade dom längst fram först, men då blev inte webben längst bak upp mot taket blöt. Så jag flyttade dom till centrum istället.
Det leder i sin tur att mark-webben i fronten inte blir sprutad, endast dom partiklar som virvlar runt hamnar där.
Köper jag två dysor till kan jag lätt få till en jämn besprutning, men jag tänker att det kan vara handhavande som är felet också.

197
111
Wirre:
Smetandet har börjat. Får se om det är några torra fläckar imorgon när jag kommer till jobbet.
Jag har försökt ställa in dysorna för maximal spridning, men det blir minst en dysa till för att spridningen ska bli som jag vill.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 15
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild