Regnskogsterrarium med självrengörande och hydrofobiskt glas

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 15

293
354
Dynamitella:
Wirre skrev:

Tackar. Upptäckte dock att uttagens ramar är större än datorns nätdel. Nästa gång använder jag en större låda.

Tack. Jag hoppas att min "teknologisering" även bidrar till en bättre miljö för invånaren.

Tackar! Roligt att mitt projekt förnöjer fler än mig.

Jag har kollat lite nu och kommit fram till att det med 2 ramper blir en springa på 5cm.
Tror du/ni att det funkar om jag monterar 1st uv-lampa i mitten på varje ramp och lägger nätet från terrariets framkant till bakkant?
Då skulle nätets storlek bara bli 20x45cm istället för 20x60cm.

Absolut! Det låter vettigt :)

197
111
Wirre:
Glömde bort att bygget hade några delar kvar, typ ventilationen och dörrarna.

Här är ventilationen i framkant monterad. Jag provmonterade även listerna i över och underkant som kommer att hålla dörrarna.
Jag blev sjukt nöjd med ventilationen, lite självgod får man vara när man bygger från scratch :)
Köpte 2st compact 60cm ramper och började kapa lite delar till taket, men det bygget får vänta till nästa vecka.

378
479
Svedjemo:
Wirre skrev:
Glömde bort att bygget hade några delar kvar, typ ventilationen och dörrarna.

Här är ventilationen i framkant monterad. Jag provmonterade även listerna i över och underkant som kommer att hålla dörrarna.
Jag blev sjukt nöjd med ventilationen, lite självgod får man vara när man bygger från scratch :)
Köpte 2st compact 60cm ramper och började kapa lite delar till taket, men det bygget får vänta till nästa vecka.

Gillar ventilationen, snyggt!

197
111
Wirre:
Att gera aluminiumlister och borra hål för mina gångjärn var jävligt svårt.
Trots att vi har en blå Bosch, gersåg så är det svårt att få till vinklar och längder på lister. 
Men det blev tillräckligt bra för att funktionen ska funka.

I mitten på taket ska det vara ett nät för UV-ljuset, där kommer även kablarna och slangarnas genomföring sitta.
Gångjärnen blev lite sneda, men det kompenserar jag med glasen.

Skulle jag störa mig på detaljerna hos aluminiumdelarna kan jag lätt byta ut dom mot nya i framtiden.

Jag har ringt och tjatat på hc ang deras nya duschsystem, för hoppningsvis får jag det imorgon så att jag äntligen kan börja med mossan :)

376
359
a6lex:
Wirre skrev:
Att gera aluminiumlister och borra hål för mina gångjärn var jävligt svårt.
Trots att vi har en blå Bosch, gersåg så är det svårt att få till vinklar och längder på lister. 
Men det blev tillräckligt bra för att funktionen ska funka.

I mitten på taket ska det vara ett nät för UV-ljuset, där kommer även kablarna och slangarnas genomföring sitta.
Gångjärnen blev lite sneda, men det kompenserar jag med glasen.

Skulle jag störa mig på detaljerna hos aluminiumdelarna kan jag lätt byta ut dom mot nya i framtiden.

Jag har ringt och tjatat på hc ang deras nya duschsystem, för hoppningsvis får jag det imorgon så att jag äntligen kan börja med mossan :)

Riktigt snyggt! Blir kul att se när det kommer inte lite växtlighet :D
Är det de nya 24v med membranpumpen du väntar på? ;)

197
111
Wirre:
a6lex skrev:

Riktigt snyggt! Blir kul att se när det kommer inte lite växtlighet :D
Är det de nya 24v med membranpumpen du väntar på? ;)

Tackar, det ser faktiskt bättre ut i verkligheten. 
Jajamän. Antar att jag blir första testperson. :)
Tyvärr kommer jag inte kunna jämföra med något.

2966
1648
Hoggaforfan:
Jag har förstått det att derans förra pumpar dånade ganska ordentligt så förhoppningsvis är den nya lite tystare.

197
111
Wirre:
Hoggaforfan skrev:
Jag har förstått det att derans förra pumpar dånade ganska ordentligt så förhoppningsvis är den nya lite tystare.

Det har jag också hört, eller rättare sagt, läst här på forumet.
Jag har ingen erfarenhet av pumpar, men vissa benämner dom som espressomaskiner. 
Om dom gamla duschsystemen använde sig av liknande pumpar som i espressomaskiner så förstår jag att det störde.
Har jag fattat rätt då?
I så fall kan jag jämföra hc:s nya pump med min Nespresso maskin.

2966
1648
Hoggaforfan:
haha kan inte svara för den jämförelsen men det kan nog stämma. 
Kanske nytt betygsystem på gång? Vilken kaffemaskin är motsvarande till dB av den pumpen? :-P

197
111
Wirre:
Idag fick jag duschen :D
Stort tack till Herpers Choice för att dom orkar med mig.

I alla fall. Hur gör jag nu?
Ska jag köra belysning 24/7 och bevattning i jämna intervaller?
Jag kör med 4st Exo-terra natural daylight och 2St Exo-terra uv lampor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 15
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild