Regnskogsterrarium med självrengörande och hydrofobiskt glas

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 15

197
111
Wirre:
Här är en bild för att visa skillnaden på ett vanligt glas och reflexfritt (typ Gro-glas, Amiran och Clarity)
Glaset till vänster reflekterar 1-2% medans det högra ca: 8% Tittar man på lysröret ser man att det vänstra glaset endast reflekterar ljuskällan medans det högra även reflekterar ljuset från källan.
Skillnaden är väldigt markant även om skärpan på bilden kunde vara bättre.

Min prototyp på terrarie med dubbla lutande bottnar för avrinning.

Det bakre glaset är förskjutet ca: 5 cm in från bakkanten
Den övre botten lutar ner mot framkanten och lämnar ett mellanrum där vatten kan rinna ner genom ett nät.
Den undre botten lutar mot bakkanten, en sarg fångar upp vattnet och sedan pumpas det upp till vattenfall och fogger.

Storleken på terrariet är tänkt att bli 60x60x45
Lygodactylus Williamsi och pilgiftsgrodor som innvånare

Kom gärna med synpunkter, positiva och negativa.

2052
780
psyjoh:
Stor skillnad på glaset. Antar att göaset till höger är "vanligt" glasoch det jag har i mina terrarie. Nu när jag ser skillnad så blir jag väldigt sugen på att byta. Hur stor prisskillnad är det påde 2 glasen på bilden?

197
111
Wirre:
psyjoh skrev:
Stor skillnad på glaset. Antar att göaset till höger är "vanligt" glasoch det jag har i mina terrarie. Nu när jag ser skillnad så blir jag väldigt sugen på att byta. Hur stor prisskillnad är det påde 2 glasen på bilden?

psyjoh skrev:

psyjoh skrev:

4mm Gro-glas ca: 4500:-/m2
4mm vanligt ca: 500:-/m2

Det gäller bara att du hittar ett glasmästeri eller rammakare som har åtgång på glaset.
Ett tips skulle vara att du mailar Osby glas (grossist) och frågar om dom vet någon glasmästare i din närhet som kan tänkas ha glaset.

2052
780
psyjoh:
Min mors sambo ordnar glas till mig till bra priser. Fick tex. nu när jag byggde 2 nya, 150x60x60,  glas till båda med lister för 800kr. Så ska kolla om han kan ordna. Får det för nästan inköpspris isåfall om han har tillgång till sånt. 
Visste inte att det fanns olika kvalitéer på det viset. Isåfall hade man ju frågat efter det från början.

217
338
MartinJ:
Wirre skrev:
4mm Gro-glas ca: 4500:-/m2
4mm vanligt ca: 500:-/m2

Ser ju riktigt ballt ut. Man blir, som psyjoh säger, sugen på att skaffa sånt överallt. Men för det priset så utgår jag från att glaset, förutom att det reflekterar mindre, även matar djuren, städar terrariet, botar Ebola och ordnar världsfred.

2052
780
psyjoh:
Har man typ ett ökenterrarie i trä och bara glas i fronten kan det vara värt det då ökenterrarie har väldigt mkt ljus och det reflekteras. Tycker själv att mina är lite suddiga nu när jag sett skillnaden  :)

197
111
Wirre:
psyjoh skrev:
Min mors sambo ordnar glas till mig till bra priser. Fick tex. nu när jag byggde 2 nya, 150x60x60,  glas till båda med lister för 800kr. Så ska kolla om han kan ordna. Får det för nästan inköpspris isåfall om han har tillgång till sånt. 
Visste inte att det fanns olika kvalitéer på det viset. Isåfall hade man ju frågat efter det från början.

800:- för så mycket glas är ett riktigt bra pris.

Om din mammas sambo inte kan ordna just Gro-glas eller Amiran så be att få se ett järnfritt glas.
Vanligt glas är grönt pga järn i glassmassan, järnfritt glas är mycket vitare och ser betydligt mycket bättre ut.

Järnfritt (optiwhite, clearvision) är mycket vanligare än Gro-glas och Amiran och kan måttbeställas från grossisterna.

197
111
Wirre:
MartinJ skrev:

Ser ju riktigt ballt ut. Man blir, som psyjoh säger, sugen på att skaffa sånt överallt. Men för det priset så utgår jag från att glaset, förutom att det reflekterar mindre, även matar djuren, städar terrariet, botar Ebola och ordnar världsfred.

Jag ser att du är medlem i en herpetologisk förening. Om ni samlade ett gäng som är intresserade så går det säkert att förhandla till sig ett bra pris hos en glasmästare.

Eller så bygger du ett miniterrarium av en gammal lyckta som jag läste om i en av trådarna här.
Då räcker det med 2mm glas och kostnaden för 2st sidoglas och 1st frontglas är mindre än en krogrunda :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Wirre skrev:

Min prototyp på terrarie med dubbla lutande bottnar för avrinning.

Det bakre glaset är förskjutet ca: 5 cm in från bakkanten
Den övre botten lutar ner mot framkanten och lämnar ett mellanrum där vatten kan rinna ner genom ett nät.
Den undre botten lutar mot bakkanten, en sarg fångar upp vattnet och sedan pumpas det upp till vattenfall och fogger.

Kom gärna med synpunkter, positiva och negativa.

Är det inte enklare med vanlig falskbotten? Det skulle väl vara om du har flera terrarium så allt vattnet samlas upp i en gemensam tank och sen pumpades runt men bara 1 terrarium så låter det lite onödigt krångligt samt slabbigt med vattnet.

197
111
Wirre:
Hoggaforfan skrev:

Är det inte enklare med vanlig falskbotten? Det skulle väl vara om du har flera terrarium så allt vattnet samlas upp i en gemensam tank och sen pumpades runt men bara 1 terrarium så låter det lite onödigt krångligt samt slabbigt med vattnet.

Det är mycket möjligt. Den här prototypen gjorde jag innan jag hört ordet falskbotten. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 15
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild