Regnskogsterrarium med självrengörande och hydrofobiskt glas

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 15

197
111
Wirre:
En Orkidé och lite grenar. Växter tillför verkligen mycket.

197
111
Wirre:
Svedjemo skrev:

Jag är ingen expert men vad jag har läst mig till så behöver mossa och andra växter lite vila från ljuset så jag hade kört ca 14h ljus/dygn.
Jag körde mitt regnsystem 4ggr/dygn i uppstarten, 1min kl 8, 12, 16 och 20. Det kan dock vara helt fel i ditt fall eftersom vi kanske inte har samma pump, inte har samma dysor, mm så det enda sättet är nog att testa sig fram så att det varken blir för blött eller för torrt.
Lycka till! :)

I en dryg månad har jag kört ljuset enligt dina rekommendationer, trodde jag.
Pga en felkonstruktion men mina relä och eluttag så har belysningen alltid varit tänd.
Ett script i Raspberryn har slagit på/av ett relä 08:00 och 22:00. Men ett annat relä har alltid varit påslaget och därför har belysningen aldrig släckts. 
Det kan förklara varför mossan växt dåligt och det kan definitivt förklara varför min ljusskygga Hoya vantrivs i burken.

Nu är vattentanken laddad med RO vatten för första gången och belysningen kommer att fungera som tänkt.
Får se om det kanske har gjort någon skillnad på Måndag.

378
479
Svedjemo:
Wirre skrev:

I en dryg månad har jag kört ljuset enligt dina rekommendationer, trodde jag.
Pga en felkonstruktion men mina relä och eluttag så har belysningen alltid varit tänd.
Ett script i Raspberryn har slagit på/av ett relä 08:00 och 22:00. Men ett annat relä har alltid varit påslaget och därför har belysningen aldrig släckts. 
Det kan förklara varför mossan växt dåligt och det kan definitivt förklara varför min ljusskygga Hoya vantrivs i burken.

Nu är vattentanken laddad med RO vatten för första gången och belysningen kommer att fungera som tänkt.
Får se om det kanske har gjort någon skillnad på Måndag.

Aj då :/ Det ska bli intressant att se om du märker någon skillnad på växtligheten när belysningen fungerar som den ska.

197
111
Wirre:
Bytte ut glaset i den högra dörren till självrengörande glas.
Det tar 2 veckor med uv-ljus för att aktivera beläggningen så vi får avvakta med resultatet. 
Annars tycker jag att det ser ut som vanligt. Kollar man riktigt noggrant kan man se att den färska mossan som jag köpt och klippt i smådelar har börjat resa sig mot ljuset. Ett gott tecken.

197
111
Wirre:
En liten bild på hur det ser ut nu.
Mossan växer långsamt.
Största skillnaden (förutom att Hoyan nästan är helt död) är att min Bromelia har gått från röda till gröna blad. Kan dom skifta färg med årstider eller har det med ljus och vatten att göra?

378
479
Svedjemo:
Wirre skrev:
Mossan växer långsamt.
Största skillnaden (förutom att Hoyan nästan är helt död) är att min Bromelia har gått från röda till gröna blad. Kan dom skifta färg med årstider eller har det med ljus och vatten att göra?

Jag har för mig att jag har läst någon stans att det beror på för lite ljus när bromelior tappar sin röda färg.

376
359
a6lex:
Wirre skrev:
Mossan växer långsamt.

Tycker det borde ha växt mer på den tiden, jag undrar lite hur bra exo-terras lampor är. Kan varmt rekomendera de jag använde annars. Växer på bra med dem :) Kommer bli rikigt snyggt när mossan kommer igång!

197
111
Wirre:
Svedjemo skrev:

Jag har för mig att jag har läst någon stans att det beror på för lite ljus när bromelior tappar sin röda färg.

Jag var och köpte syrsor på HC idag och passade på att fråga hur det låg till med Bromelian. 
Magnus sa exakt samma sak som du, ljuset avgör vilken färg bladen får.
Det ska tilläggas att bladens färg inte säger något om hur Bromelian mår. Min gröna håller just nu på att skjuta ett skott som jag ska försöka flytta högre upp i burken när den är redo.

a6lex skrev:

Tycker det borde ha växt mer på den tiden, jag undrar lite hur bra exo-terras lampor är. Kan varmt rekomendera de jag använde annars. Växer på bra med dem :) Kommer bli rikigt snyggt när mossan kommer igång!

Det tycker jag med :(
Mycket av mossmixen misslyckades nog pga inställningar ibörjan. 
Ljus 24/7, kalkrikt vatten, dålig ventilation och dålig duschspridning.

Allt det är åtgärdat nu (tror jag) och jag ska beställa en ny påse mossmix för att täcka luckorna.

Jag har beställt hem LED-lister som jag ska bygga en led-ramp av. Den är tänkt att ersätta en av mina Exo-terra compact 60 armaturer. Skulle det misslyckas totalt köper jag likadana lampor som du har. 

376
359
a6lex:
Wirre skrev:

Jag var och köpte syrsor på HC idag och passade på att fråga hur det låg till med Bromelian. 
Det ska tilläggas att bladens färg inte säger något om hur Bromelian mår. Min gröna håller just nu på att skjuta ett skott som jag ska försöka flytta högre upp i burken när den är redo.

Det tycker jag med :(
Mycket av mossmixen misslyckades nog pga inställningar ibörjan. 
Ljus 24/7, kalkrikt vatten, dålig ventilation och dålig duschspridning.

Allt det är åtgärdat nu (tror jag) och jag ska beställa en ny påse mossmix för att täcka luckorna.

Jag har beställt hem LED-lister som jag ska bygga en led-ramp av. Den är tänkt att ersätta en av mina Exo-terra compact 60 armaturer. Skulle det misslyckas totalt köper jag likadana lampor som du har. 

Du skulle få mer ljus i din 60cm ramp med samma lampor som jag använder, skulle ligga på 4500lm :) För att komma upp i det med LED så måste du med UHOP-teknik (bästa) ligga på 45W och med vanliga led-lister (typ Jula, Kjell m.m.) så måste du upp i över 80W! :O

378
479
Svedjemo:
Wirre skrev:

Jag har nog fyra st bromelior som har skjutit skott och börjar fundera på när man kan klippa av skotten, har du någon aning?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 15
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild