Terrarium till en grön leguan?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 21

2052
780
psyjoh:
Klart de blir nerkylda om du sprayar direkt på dem. 
Då behöver de lägga sog under lampan och värma sig ogen och är de även fuktiga under magen då finns alltid risk för buk/fjällröta. 

100
26
pellle87:
Det är i princip omöjligt att hålla jämn bra fuktighet hela dagarna utan något regnsystem/fogger, har själv en fogger tycker den funkar riktigt bra,tar slut vatten rätt fort dock, får fylla på den 3-4ggr per dag så ska försöka koppla den till en större behållare när jag får igång mitt nya terrarium

232
95
anamidnatt:

Jag skaffade nyligen en grön leguan, den är visserligen bara kanske 15-20 cm och har inte haft den speciellt länge. 

Det är sinnessjukt hur snabba de små är. Den är en extremt skygg liten sak så jag låter honom vara ifred så mycket jag kan.

Men så här i efterhand är jag väldigt glad att jag redan har lite erfarenhet av större ödlor. Min teju på snart en meter är nästan alla mina vänner och familj mer eller mindre rädda för. Behöver inte ens hantera för att riskera att bli skadad, han kommer gärna rusande fram på egen hand och försöker bråka med en. Speciellt om han är hungrig(räkna med piskningar, bett och rivsår).
Men ibland så är han lugn som en filbunke, det är lite upp och ner när man blir könsmogen antar jag.

Det jag försöker komma fram till är att man behöver tänka till ett par gånger, ödlor är inte lätta att tämja, eller få lite lugna, de är väldigt individuella djur, och oavsett vilket temprament den har (eller vad man vill få den till, your choice) så kommer det krävas ett emormt engagemang och envishet.

151
10
pyton:
Går det att lyfta upp din leuan lr är den för vild än?
Stefan jag är inte korkad bara nybörjare!

Mitt förra inlägg samt stefans har tagitsbort av nån andledning!

100
26
pellle87:
pyton skrev:
Går det att lyfta upp din leuan lr är den för vild än?
Stefan jag är inte korkad bara nybörjare!

Mitt förra inlägg samt stefans har tagitsbort av nån andledning!

jag är inte ens i närheten av att få ta upp min leguan juvenil som jag haft några månader.... :) dom tar tid

151
10
pyton:
Men den äter som den ska osv..?

151
10
pyton:
Är större leguaner lättare att få tama än små? Och hut fort växer dom?
Jag tycker det känns tråkigt med små ödlor!

100
26
pellle87:
pyton skrev:

Större leguaner är mer obrydda... tills du tar upp dom :) dom växer rätt snabbt måste jag säga, ser stor skillnad på min idag jämte då jag hade hämtat den

1275
1725
Falk:
pyton skrev:

Vad menar du med tam egentligen?

151
10
pyton:
Falk skrev:

Vad menar du med tam egentligen?

Att leguanen går att ha på axlen lr i knät utan den rymmer och att den inte vits och piskar mrd svansen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 21
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild