Terrarium till en grön leguan?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 21

347
220
Newton:
pyton skrev:
Jag menar inte att man ska ha djuren uttanför terrariet hela dagen utan kanske 5 min då och då!

De ENDA gångerna man "ska" ta ut dem är vid storstädning när djuret inte kan vara i terrariet, samt vid de gånger en hälsogenomgång beövs - vilket inte är varje dag!
Och när man städar lägger man djuret i en passande låda i ett mörkt rum under tiden och låter den vara - svårt med en leguan kanske men jag har mest ormar så det funkar ju för dem..

1159
626
Temla:
Ville bara infoga - då diskussionen hittills varit lite enkelsidig - att många leguanägare starkt förespråkar frigång utanför terrariet och att det är helt fel att stänga in en så stor ödla 24 timmar om dygnet (oavsett hur stort terrarium man har). T.ex. så verkar dom älska att sitta och tittat ut i fönster.
Så... det är alltså många delade meningar om detta. Naturligtvis bör man göra det så bra som möjligt - miljömässigt - för ödlan när den är ute. 
Det var allt jag hade att säga om den saken. :) 

903
510
Evanjeline:
Jag tror också det stämmer Temla, men jag tror inte det är något man ska göra som nybörjare. Tror verkligen inte man har kunskapen till att bedömma miljön på det sättet så det blir säkert.

1275
1725
Falk:

Att dom tittar ut är väl inte så konstigt då det händer saker utanför, dock så behöver ju det inte betyda någonting.

Men åter igen, varför ta ut en ödla till ett rum som både är onaturligt, kallare och torrare än i terrarie?

151
10
pyton:
Man tar ut djuret för att ämja/umgås med det .jag ser ingen andledning till att ha ett djur om man inte tar ut det dagligen.
Jag ser terrariet som djurets hem typ som hundkoja med värmelamps,där djuret kan vila.

590
365
SweBoa:
pyton skrev:
Man tar ut djuret för att ämja/umgås med det .jag ser ingen andledning till att ha ett djur om man inte tar ut det dagligen.
Jag ser terrariet som djurets hem typ som hundkoja med värmelamps,där djuret kan vila.

Om du skaffar akvarium, tar du upp fiskarna då med? 

39
60
Ahling:
Då ser du med andra ord djuret på helt fel sätt. Det är en levande varelse och individ och du väljer ditt nöje helt framför djurets välmående, vilket är ren egoism. Skärp till dig och ta råden du får av folk här. Din djurfilosofi är rent skadlig. Jag rekomenderade dig i en annan tråd att skaffa en bättre nybörjarödla, men jag tar tillbaka det. Skaffa snälla du inget djur alls, för det kommer aldrig gå bra. Hur länge vill du ha leguan? 5 år? se till att ha kosing, för dom kommer dö ifrån dig på löpande band så det lär gå åt en ny i halvåret som du planerar att behandla dom. Du är på en sida fylld av reptilentusiaster och mycket erfarna människor. Tror du verkligen alla har fel, och du har rätt? Skön hybris isåfall...

590
365
SweBoa:
Man skaffar akvarium för att det är fint att titta på, lika dant är det med terrarium. 
Man tar endast ut djuret få tal gånger.

18
9
LinusH:
Jag var också sugen på en grön leguan innan, sedan läste jag på om utrymmet och allt annat som krävs för att djuret ska må bra och insåg att det var mer än jag klarade av. Så jag vände mig till internet och kollade upp bra nybörjardjur istället och bestämmde mig för kungspyton. Har haft min KP hemma i en vecka nu och har inte rört honom under den tiden, det är som tidigare medlemmar har skrivit; dom är fina och intressanta att titta på inuti terrariet. Förstår inte varför vissa människor har ett sånt behov av att pilla och plocka med djuren. En reptil kommer aldrig att bli tam och uppvisa samma beteende som t.ex en hund. Ett terrarium är inte som en hundkoja, ett terrarium är ett permanent hem för djuret och mår bäst av att få stanna där inne.

347
220
Newton:
pyton skrev:

Då har du helt fel uppfattning om reptilägande. Djuren ska vara i sina terrarium..
Vet du hur många gånger per månad jag tar ut mina djur?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 21
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild