Terrarium till en grön leguan?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 21

1686
795
fluffis:
pyton skrev:
Om man inte kan ta ut djuren så ser jag ingen andledning till att ha djuren!
Om man bara ska sitta och titta på dem då kan man se på animalplanet.

Men så är det ju, det är bara att acceptera. Fortsätt du att kolla på Animal planet istället. Det kan vara givande det också.

Det är ju likadant med fiskar förresten. Folk har fiskar som de bara sitter och glor på. Verkar skittråkigt för mig som inte är intresserad av fiskar :) Det visar hur viktigt det är att verkligen ha ett intresse för djuret/djuren man har.

1275
1725
Falk:

pyton skrev:

Varför ens fundera på att ta ut dem ifall det finns risk för skador? Håller du alla rum i huset/lägenheten i regnskogsmiljö med 80-100% luftfuktighet?

Detta är titta och studera djur, dvs hobbydjur och inga husdjur som hund och katt är, precis som akvarie hobbyn fast med land eller trädlevande djur.

903
510
Evanjeline:

Då får du ju snällt låta bli att skaffa en leguan. Fakta är fakta, de tar skada av fel miljö. Hur mycket skada och hur snabbt det går debatteras det om, men att det händer finns det gott om bevis för. Alternativt så får du väl göra om ditt vardagsrumm till en regnskog. 

Det är väldigt annorlunda att studera ett djur hemma hur ofta du vill än att se en dokumentär på 40 minuter. Om det inte är tillräckligt för dig? Då får du antingen ta att låta bli att ha en reptil eller att döda den genom att få organen att lägga av i fel miljö. Tyvärr är det så enkelt.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
pyton skrev:

Att ta ut djuren kan ju ofta vara ett stressmoment både för djuren och för mig som har ansvaret för dess hälsa då jag märker hur stressade vissa arter/ individer blir! Detsamma gäller de finkar jag håller! Det går inte att hålla på att klappa på dem eller att ta ut dem ur dess miljö eftersom att de då blir allt för stressade! 

Om du ska hålla djur, oavsett vilken art, så ska du känna glädje när du ser djuret sova, klättra, äta, bajsa, bita dig! Du ska känna glädje när du städar hos foderdjuren, hackar grönsaker, köper dyra lampor eller städar nedbajsade vattenskålar som luktar i hela huset! Att hålla djur handlar enligt mig om så mycket mer än att kela med dem! För mig räcker det med glädjen när Taggsvansleguanen följer fingret i tro om att det är mat eller när daggeckon för en gångs skull visar upp sig några sekunder! Om man inte kan känna dessa glädjemoment i alla delar med att hålla ett djur så ska man undvika det! 

347
220
Newton:

pyton skrev:

Tack, där har du svaret! Reptiler är inget för dig.

Nu har du själv erkänt det för dig själv och kan sluta fundera på vilken reptil du ska ha - Svaret är ingen, och du har precis sagt det själv.

239
197
Danpss:
Newton skrev:

Tack, där har du svaret! Reptiler är inget för dig.

Nu har du själv erkänt det för dig själv och kan sluta fundera på vilken reptil du ska ha - Svaret är ingen, och du har precis sagt det själv.

Möjligen plastormar,   kan man gosa med utan att dem tröttnar ;)

1253
476
leedragon:
annars kan du ha nåt mindre krävande som en skäggagam, de är skitroliga att kolla på och rätt så aktiva, då måste du läsa om gutloadning för de insekter du kommer att mata när de är unga och vilka grönsaker är bra och vilka ska man undvika när de är vuxna

151
10
pyton:
Jag menar inte att man ska ha djuren uttanför terrariet hela dagen utan kanske 5 min då och då!

141
109
stefan707:
pyton skrev:
Jag menar inte att man ska ha djuren uttanför terrariet hela dagen utan kanske 5 min då och då!

Av vilken anledning? Om du nu ska ha en grön leguan bör terrariet vara gigantisk. Vill du titta på den, kolla så den mår bra etc.. Gå in i terrariet och gör det då ist för att ta ut ödlan i kyla å skit. Vilket inte fyller någon som helst nytta.

903
510
Evanjeline:
Du pratade ju om att du ville den skulle vara "tam" så den stannade på axeln och i knäet. Det låter inte som du menade att ta ut den då och då. Om du vill ta ute den i 5 min vad gör det för skillnad om den stannar på dig eller inte?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 21
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild