Ytterligare uppdatering! Motgångar har kommit, så nära mållinjen.
När jag skulle byta mina lysrör så märkte jag att hållaren för lysrören (där man skruvar fast) lossnade på ena sidan...
Så hållaren hängde ut med två löst sittande kablar i sig. Kablarna åkte t.om ur när jag kom åt den. Tryckte tillbaka kablarna, och klickade fast lysröret och höll det stabilt med handen, och det funkade (att det lyste alltså).
På bilden ser ni den sidan som är "bra". På andra sidan så hänger fästet pilarna pekar på totalt. Dvs hängande läge, vilket lämnar ett hål med två kablar som går in i armaturen.
Nu är frågan, hur fan gör man. Detta är en 150cm inbyggningsljusramp, G13, 36W som tar 120cmlysrör.
Jag har silikonat fästet, och tejpat fast det för att se om det i stelnat läge grejar det.
Här är strukturen på ljusrampen. Den ligger som sagt i flyttbart läge i mitten av topplocket, mellan två skivor som kompletterar den täckande plasten.
Änden av ljusrampen på båda sidor har en skena, som går ner i skåran på akvarietoppen
Hela akvariet är ett väldigt fint akvarium, komplett med möbel samt träpaneler.
Ett komplettpaket från Polska märket Wromak. Locket med armatur etc är deras Exclusive-modell, och inte standardmodellen med formad plast.
Företaget verkar inte ha återförsäljare i Sverige, och då jag googlar kan jag inte hitta dessa ljusramper för att köpa.
Kan man använda annan ljusramp? Juwel har ju liknande, borde inte dessa funka om de har samma mått?
Behöver jag ens byta ljusrampen, eller kan jag laga den? OM silikonet nu fäster och det lyser, vågar man fortsätta?
Känns lite småläskigt då man stått och tryckt fast kablar i hållaren, men samtidigt var ju kablarna intryckta så till att börja med, de sitter lösare bara.
Tips tack!