Behöver lite input här! Gärna från någon som har regnsskogsterrarium / paludarium /vivarium:
Kommit till insikt att mina 6 år gamla lysrör nog borde bytas ut i vilket fall, speciellt om jag vill ha mycket växtlighet.
Det jag hittat nu är tre lysrör från Hagen.
1 - Hagen-Glo - Life-Glo
Life-Glo lysrör ger ifrån sig ett fullspektrumljus som ger ett intensivt, balanserat och naturligt vitt ljus - mycket lik dagsljus och producerar en exakt färgåtergivning. Den är idealisk för både söt-och saltvatten akvarier. Detta lysrör har ett högt Ra värde för att ge en otroligt realistisk belysning i ditt akvarium, samt ett prefekt stöd för växter och koraller.
Färgtemperatur på 6700K.
2 - Hagen Glo - Aqua-Glo
Aqua-GLO genererar ett perfekt spektrum som tar fram fiskens färger och levererar ett starkt ljus som stimulera fotosyntes hos akvarieväxterna.
Detta akvarielysrör har en färgtemperatur på 18000K och passar alla standard akvarieramper. Det är en utmärkt lampa att kombinera med Power-GLO och/eller Life-GLO.
3 - Hagen Glo - Flora-Glo
Flora-GLO lysrör har ett spektrum som är idealisk för växtakvarier och terrarier. Med en färgtemperatur på 2800K, rekommenderas detta lysrör för användning i växtakvarium för att säkerställa ett brett färgspektrum, vilket är perfekt för att stimulera växtligheten.
Flora-GLO rekommenderas i kombination med Life-Glo och Power-Glo lysrör.
Dessa tre finns, och jag kan enbart välja två. Life glo (nummer 1) är givet, då jag kommer ha både fiskar samt växter, och 6700K är optimalt för växter vad jag hört.
Det svåra är ju bara att välja det andra lysröret. Det ena har 18000K, och det andra 2800K.
Det på 2800K säger sig vara bra för växtakvarium eftersom det har ett brett färgspektrum:
Det på 18000K säger sig ha STARKT ljus som är bra för både fiskar och växter.
Någon som kan hjälpa?
Hade tänkt som sagt att ha tropiska växter och i vattnet ha lite basic ciklider.