anders skrev:
In addition, it is believed that freezing can result in the formation of ice crystals in tissues that may cause pain.
Så vitt jag har förstått (men jag är ingen expert) det är det väl just detta som är problemet, och orsaken till att man inte tillåter nedfrysning just nu. Man har alltså antagit att det är smärtsamt p.g.a. iskristallbildning i och kring cellerna, utan att faktiskt ha testat om det är så. Nu har ju i alla fall en studie visat (som länkas till i OP) att åtminstonde agapaddor inte känner någon smärta vid nedkylning följt av frysning, eftersom bland annat smärtreceptorerna stängs av innan iskristaller bildas. Om nu flera studier kan visa samma sak (och i ett bredare spektrum av amfibiergrupper) får man bara hoppas att det slutas vara förbjudet med sådan avlivning, då den faktiskt (som det ser ut nu) verkar vara väldigt "human". Personligen tycker jag, utan att faktiskt veta, att det ser betydligt mer traumatiskt ut för grodor att avlias av MS-222 (vilket är ett godkänt tillvägagångssätt) än att blir först nedkyld och sedan nedfryst.
Temla skrev:
Det här är något jag tycker är så hemskt att jag inte ens vill tänka på det. Vet dock att många ägnar sig åt den här metoden trots att det är förbjudet. :( Tycker åtminstone att man först kan hugga huvudet av djuret innan man stoppar dom i frysen om man inte vill avliva hos veterinären. Men då gäller det att man vet hur man gör det snabbt och smidigt innan djuret hinner uppfatta vad som händer.
Jag har personligen svårt att förstå ditt resonemang. Om nu studier har visat, och fortsätter visa i fler studier, att en rätt genomförd nedfrysning är väldigt "humant" för ektotermer (eller specifikt agapaddor, som studien inriktade sig på), varför är detta så hemskt? Det är väl fantastiskt
om det nu visar sig att det är det mest humana sättet att avliva vissa amfibier på?
Sedan kan man såklart tycka det är hemskt att folk sysslar med olagligheter, vilket nedfrysning är just nu, men att rent principiellt vara en metod (vilket jag tolkade ditt inlägg som, kanske helt felaktigen) som man nu kan visa är bra, känns lite märkligt.
För att undvika missförstånd vill avsluta med att säga att jag tycker man skall avliva sina djur på lagligt sätt (eller ännu bättre, ta dem till en veterinär). Ovan handlade mest om att studier där man faktiskt kan visa på saker är bättre än att bara anta saker. Slutligen bör det sägas att jag definitivt tycker man bör utföra fler studier i ämnet kring nedfrysning som avlivningsmetod innan man ändrar tillåtna avlivningsmetoder, men nu finns det i alla fall en grund att bygga vidare på.