ja, då var det dags för en liten byggtråd igen =D
Den här gången är det ett helglas terrarium med lutande front som mitt kungspyton par tidigare bott i men nu ska det byggas om till min Afrikanska hussnoks hane Bruno, här är en bild på det lilla matvraket ;)
Terrariet har måtten 60x42x47 (BxDxH) vilket ger en bottenyta på 0,25 kvm vilket är gott och väl åt en hussnoks hane =) lite bottenyta försvinner ju med bakgrunden men ändå bra storlek åt han =)
Bakgrunden och en del av den övriga inredningen görs av fogskum då jag tycker det enkelt ger en bar bergs/sten känsla sen när det har målats =)
Här kommer lite bilder från det som hänt hittils =)
Såhär såg terrariet ut innan jag satte igång =) bakgrunden hittils har bara varit ett foto, vilket funkar bra om man inte är så kräsen, men just detta gick, som ni kan se, inte ändå ner och jag kännde att jag ville ha något snyggare och mer "3D" eller vad man ska säga =)
Det gamla ventilationsnätet i taket hade sett bättre dagar, va lite små hål i det (mer än dom som ska va där) och hade lite rostfläckar så det togs bort =)
Nya ventilationsgallret, grill/styling galler från biltema, hade en bit kvar sen tidigare bygge som passade perfekt =)
Bakgrunden och ventilationsnätet borta, den svarta vinylen på sidan får sitta kvar då den täcker fogskummet som jag gjorde en upphöjning med där, ni ser vad jag menar på bilderna längre ner =)
Fogskummet på bakgrunden lagt, bilden togs innan det börjat expandera ordentligt =)
När bakgrunden stelnat lite ställde jag det som det ska igen och började med upphöjningen som kommer va ca 1/3-1/2 av botten =) jag kommer sen ha värmemattan på utsidan av terrariet på den delen av botten som inte är däckt =)
Precis innan det började svälla ordentligt =)
Kan nog bli bra detta med lite färg på =)
Så blev det när det hade expanderat klart =) blev lite större än jag räknat med, men det gör inget då jag ändå ska skära bort lite sen för att få det som jag vill ha det =)
Hela upphöjningen kommer skäras ned till skarven i glaset under glidlisten, inte den listen sitter på utan den nån cm längre ner =) sen kommer jag göra en typ kant/barriär i mitten av terrariet där upphöjningen slutar för att kunna ha bottenmaterial på den högre delen =) tror det kan ge en bra känsla sen när det är klart =)
Så blev det med det nya ventilation gallret, limmade dir det med limmpistol, blev kanske inte så snyggt men det kommer ändå inte synas så bra sen så det fick va =)
Ja, det va alla bilder jag hade på det som hänt hittils, är ganska nöjd faktiskt, trodde jag skulle klara mig med 2st 500ml fogskums burkar men gick åt mer än jag trodde så får nog köpa en till för att fixa det sista, om jag inte löser det på något annat sätt =)
Har planerat att måla all fogskum i mörka nyanser sen, funderar på antingen mörkgrå bara eller om det blir lite olika nyanser av grå, är även inne lite på en blandning av mörkgrå, mörkbrun och mörkgrön, får se vad jag kör på då jag först måste kolla om den vita våtrumsfärgen från ett tidigare bygge fortfarande går att använda och isf får jag köpa några riktigt mörka kulörer på tex panduro hobby för att färga den vita färgen mörk =) ska försöka kolla på det i morrn =)
Kommer självklart komma in växter och sånt sen med, kommer köra på plast/konstväxter då jag hör en del liggandes och då det är enkelt att hålla rent och så =) jag kommer dock försöka att INTE ha konstgjorda gömställen utan göra på korkparks bitar och sånt sen =) får se vad man hittar på =)
Det va allt för denna gången, uppdaterar när det hänt något mer =)
Avslutar med en liten "fredags fräckis" på fogskummet som tydligen va av det manliga könet ;) men det ska ju expandera till minst den dubbla storleken står det ju så det är ju ett bra tecken ;) hehe
Det av allt för idag, har det gött =)