Miniterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

342
183
DannyF:
det är simpelt att skära i glas när man väl lär sig. och glasskärare ifrån biltema duger bra, men ta då en topps med matolja och dutta på glasskäraren innan varje skär (har skurit en hel del glas här hemma på det viset).

OBS sist ja prövade att silikona plexiglas så fastna det inte för 5 öre. det rasa isär så fort man peta på det. så rucka lite på ditt så det sitter. jag kanske hade fel silikon ja vet inte. men trisst om det helt plötsligt töms på vatten.

378
479
Svedjemo:
DannyF skrev:
det är simpelt att skära i glas när man väl lär sig. och glasskärare ifrån biltema duger bra, men ta då en topps med matolja och dutta på glasskäraren innan varje skär (har skurit en hel del glas här hemma på det viset).

OBS sist ja prövade att silikona plexiglas så fastna det inte för 5 öre. det rasa isär så fort man peta på det. så rucka lite på ditt så det sitter. jag kanske hade fel silikon ja vet inte. men trisst om det helt plötsligt töms på vatten.

Ska testa olja-på-tops-tricket nästa gång och se om jag lyckas bättre då :)

Jag använder samma plexiglas som till mitt stora terrarie och det håller än så länge. Jag rispade faktiskt plexit med en kniv på de ställena som skulle silikonas och hoppas att den lite mer ojämna ytan ska hjälpa silikonet att greppa. Jag tänkte testköra allt några dagar för att försäkra mig om att det håller. 

378
479
Svedjemo:
En liten uppdatering...

Jag sågade av taket på lyktan för att få tillräcklig ventilation.

Botten har fyllts med Leca-kulor och sand. Jag virade in pumpen i filtermaterial och trädde en nylonstrumpa över för att förhindra att pumpen förstörs.

Ljuset blev jag inte riktigt nöjd med. Jag hade en del problem med LED-listerna. Flera av de varmvitt LED-bitarna kortslöts tillsammans med transformatorn vid första testkörningen. Jag lödade därefter dit nya LED-bitar och dessa fungerade först för att sedan slockna. Efter flera timmars lödande och klippande så dag jag upp. Nu sitter det ca 80cm fungerande LED i lyktan. Det mesta är 6000K eftersom det var bitarna med 4000K som spökade, vilket resulterar i ett lite för kallt ljus för min smak. Jag får se om jag byter ut ljuset.

Tre bromelior, en pumila och två växter från Dusk är planterade. Nu ska jag bara få fart på mossmixen. Jag låter burken stå i uterummet för tillfället för att få lite mer ljus till mossmixen.

378
479
Svedjemo:

378
479
Svedjemo:
En blandning av för lite ljus och för mycket vatten har bidragit till att mossmixen inte har tagit sig. Nu har jag bytt ut led-slingan så jag hoppas på att det ska ta sig.

378
479
Svedjemo:
En liten uppdatering i bilder...

109
14
Tyris:
Hur många är det i och vilken sort?
Fint blev det!

1253
476
leedragon:
Svedjemo skrev:
En liten uppdatering i bilder...

grymt som fan!

53
26
Findus:

Helt otroligt snyggt! Gått in och kollat flera gånger, blivit riktigt inspirerad själv.
Jag är novis när det kommer till terrariebyggen och har kollat runt men känns inte som att jag riktigt fått svaret som jag söker och tänker att du kanske kan svara på min fråga.

Bytte du ut allt glas i lyktan? Går det att ha kvar det vanliga glaset som sitter där?
Om ja, vilket glas borde jag byta till om jag ska skära till allt själv (har inga som helst erfarenheter av att skära i glas)?

Återigen - snyggt byggt!

378
479
Svedjemo:
Findus skrev:
Helt otroligt snyggt! Gått in och kollat flera gånger, blivit riktigt inspirerad själv.
Jag är novis när det kommer till terrariebyggen och har kollat runt men känns inte som att jag riktigt fått svaret som jag söker och tänker att du kanske kan svara på min fråga.

Bytte du ut allt glas i lyktan? Går det att ha kvar det vanliga glaset som sitter där?
Om ja, vilket glas borde jag byta till om jag ska skära till allt själv (har inga som helst erfarenheter av att skära i glas)?

Återigen - snyggt byggt!

Tackar :)

Jag hade inte tänkt byta något glas men eftersom jag lyckades ta söder en ruta så bytte jag den mot plexiglas som jag hade hemma. Glaset som sitter i lyktan är inte jättetjock men såg ingen anledning att byta ut det eftersom det inte är några större djur som ska bo i lyktan.

bjuder på en till bild.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild