Miniterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

378
479
Svedjemo:
Nu kör jag snart igång med ett nytt projekt. Tänkte göra om den här lyktan till ett terrarium. Innermåttet är endast ca 0,09m2 så alternativen är begränsade vad gäller invånare. Det kommer att bli regnskogsbiotop är det tänkt. Några förslag på invånare?

378
479
Svedjemo:
Såg att dom hade Rhampholeon brevicaudatus på Tropikhuset i Malmö. Man kanske ska skippa regnskogsbiotopen och införskaffa ett par utav dem. Det funkar iaf med L80.

194
165
JoakimLundgren:
Om du silikonar fast en glasbit i nedre delen av framsidan vid dörren så kan du kan ha en djupare botten samt ngra stående pinnar med lite mossa på så hade det kanske funkat med Spirostreptus gregorius som invånare.

182
87
Mrjansson92:
roligt bygge =) gillar när man bygger om tex lyktor till terrarium =) ett annat tips på inneboende som borde funka är jungfrugeckos, tror det funkar med sånna enligt L80 =)

378
479
Svedjemo:
Två frågor...

1. Vad tycker ni gällande befuktning, ska jag köra pump och strilrör eller regnsystem med en dysa?
(jag kommer att ha Hygrolon på två av väggarna)

2. Endast ventilation längst ner i dörren eller både i dörren OCH i den andra sidan som inte kommer att täckas av Hygrolon? 

2966
1648
Hoggaforfan:
1. Strilrör ger bättre bevattning medans dysa ger högre luftfuktighet så beror lite på vad du ska i det.

2. Blir nog väldigt stillastående luft om du bara har det på 1 sida så båda sidorna.

378
479
Svedjemo:
Hoggaforfan skrev:
1. Strilrör ger bättre bevattning medans dysa ger högre luftfuktighet så beror lite på vad du ska i det.

2. Blir nog väldigt stillastående luft om du bara har det på 1 sida så båda sidorna.

Jag tror jag installerar både strilrör och dysa, då kan jag testa mig fram till vad som är bäst. Jag får nog bygga in ett dräneringsrör också för säkerhets skull, det är ju inte så stor yta för vattnet att dunsta från.
Jag kör på ventilation i två av sidorna.

20
13
Meeis88:
Rosenbaggar :)

378
479
Svedjemo:
Plexiglasskiva tillsågad till botten...

378
479
Svedjemo:
Ett metallnät är tillsågat och fastsatt i taket på lyktan, det kommer att utgöra ventilationen i den övre delen av terrariet. Jag kommer att fästa led-lister i metallnätet, både 4000k och 6000k. Även en dysa kommer att fästas i metallnätet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild