Terrariebygge till mitt kungspytonpar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

182
87
Mrjansson92:
fluffis skrev:
Vad kul med bygge! Klart du ska använda gratis OSB om du har sådana skivor :)

Jag tänkte på en sak. Kan du inte gör ett lika stort terrarium som det du redan har (120x60 cm) och stapla dem ovanpå varandra? Borde bli mer effektivt om du inte har så mycket plats :)
Hur ska du ha värmemattan?

jo precis, han hade OSB, vanlig plyfa och formplyfa, så jag körde på formplyfa då jag gillar färgen på det till insidan och slipper måla eller så för att fuktskydda =)
jo jag har tänkt tanken, men som det är nu så står det jag redan har i vardagsrummet på en möbel som jag har som förvaring och har tavlor och sånt över + en flickvän som inte vill "bo i ett lager" som hon brukar säga, så därför blir det inte ett större bygge då det jag bygger nu passar perfekt där ormarnas nuvarande terrarium står =)
jag har tänkt att göra som i mitt förra bygge, att ha värmemattan på insidan, är en exo terra rainforrest och har funkat super bra i det andra terrariet med den på insidan =)

2966
1648
Hoggaforfan:
Byt flickvän? :-P 

182
87
Mrjansson92:
Då har jag byggt vidare då, NÄSTAN allt är klart faktiskt =) så här kommer lite bilder från dagens arbetspass =)

Botten och kortsidorna ihopsatta =)

Allt förborras och försänks innan det skruvas ihop =)

Taket på =)

Perfekt dricka när man bygger terrarium ;) hehe

Listerna som glidlisterna ska sitta på monterade, får se om jag kanske måssa sätta dubbla för att få passande bredd för glidlisterna så dom sitter ordentligt sen, får kolla det när jag fått glaset och glidlisterna =)

Baksidan på, som ni ser är det en skarv på den till vänster på bilden, fick göra så då jag som sagt fått skivorna gratis och fanns passande skivor till allt förutom basidan så jag körde med 2 skivor och en skarv så blev det bra =) skarvet är silikonad på insidan och kommer täckas med nån hängväxt sen så dne inte syns =)

Så såg det ut på insidan med bakstycket monterat =)

alla skarvarna silikonade så det inte kommer in fukt imellan, fläckarna på botten är också silikon som jag kletade på några märken och gamla skruvhål och sånt som jag inte vill att det ska komma fukt och annat i =)

Ventilationsgaller monterade, tänkte först skruva fast dom men kännde att det va lättare att bara fästa dom med samma silikon jag hade på skarvarna, tejpen och småspikarna i dom övre hålen är bara för att hålla fast gallrena tills silikonet torkat =) hade först tänkt sätta ett sånt litet på varje sida men kännde att jag ville ha mer så köpte ett likadant fast bredare galler så det borde räcka tycker jag, och självklart sitter dom längst upp på ena sidan och mitt på den andra =)

Så det va bilderna från idag, undrar ni något eller har några tips/idéer på något så bara att säga till =)
har även varit och fixat iaf 2 grenar som jag ska försöka få in sen =)

och för er som tycker skivorna är fula eller så är som sagt för att jag fått dom gratis så dom är ju inte nya ;) ska torka av dom och så ordentligt sen när jag byggt klart =)

Får se om jag fortsätter under helgen, finns inte mycket mer jag kan göra innan jag fått glaset så får se hur mycket mer bilder som kommer upp närmsta dagarna =)

Tack så länge och trevlig helg =)

182
87
Mrjansson92:
Hoggaforfan skrev:
Byt flickvän? :-P 

haha, aldrig, hon är den bästa så det blir det inget med ;) haha

1686
795
fluffis:
Mrjansson92 skrev:

jo precis, han hade OSB, vanlig plyfa och formplyfa, så jag körde på formplyfa då jag gillar färgen på det till insidan och slipper måla eller så för att fuktskydda =)
jo jag har tänkt tanken, men som det är nu så står det jag redan har i vardagsrummet på en möbel som jag har som förvaring och har tavlor och sånt över + en flickvän som inte vill "bo i ett lager" som hon brukar säga, så därför blir det inte ett större bygge då det jag bygger nu passar perfekt där ormarnas nuvarande terrarium står =)
jag har tänkt att göra som i mitt förra bygge, att ha värmemattan på insidan, är en exo terra rainforrest och har funkat super bra i det andra terrariet med den på insidan =)

Oj, förlåt, jag läste slarvigt, tyckte du skrev att du skulle ha OSB. Klart du ska ha formplyfa om det var gratis :) Man ska ju ha det man gillar.

Du får ta din flickvän med dig hit till mitt "lager" så ska du se att hon ändrar sig :)

Här går bygget undan minsann! :)

182
87
Mrjansson92:
fluffis skrev:

Oj, förlåt, jag läste slarvigt, tyckte du skrev att du skulle ha OSB. Klart du ska ha formplyfa om det var gratis :) Man ska ju ha det man gillar.

Du får ta din flickvän med dig hit till mitt "lager" så ska du se att hon ändrar sig :)

Här går bygget undan minsann! :)

ingen fara, sånt som händer ;) jo jag har gillat formplyfa men aldrig byggt av det lite pga priset men passade på nu när det va gratis =)
hehe, får kanske göra det om man har vägarna förbi nån gång ;)

ja det flyter på bra, älskar att bygga och grejja och är väl ganska bra på det så när jag är själv och gör det så blir jag i min lilla värld och då går det undan =)

88
153
LunarBallReptiles:
Du lär behöva mer värme på botten till två ormar. En värmematta med ca 30*50cm blir bättre faktiskt.

182
87
Mrjansson92:
LunarBallReptiles skrev:
Du lär behöva mer värme på botten till två ormar. En värmematta med ca 30*50cm blir bättre faktiskt.

jo jag vet att det lär behövas en större, men i nuläget funkar den här bra, dom har den i sitt nuvarande just nu och passar ett tag till, kommer skaffa större sen när den här är för liten =)
Jag kommer få klippa kabeln för att få in den igenom bakväggen så sätter jag en strömbrytare där jag klipper den, så är det bara att skruva loss kabeln där sen och göra samma med den andra värmemattan så inga större problem =)

182
87
Mrjansson92:
Tänkte bara uppdatera lite snabbt =)
Har inte hänt nått med bygget idag, varit och kollat så silikonet har torkat ordentligt vilket det verkar ha gjort =)

Jag har planerat att försöka fixa in grenar och sånt i morrn =)
Efter det finns det inte mycket jag kan göra innan jag har fått glasen och glidlisterna, ska sätta in belysningen men det får bli när jag fått hem terrariet (bygger hos mormor och morfar då jag bor i lägenhet och dom har garage) då led puckarna jag tänkt använda just nu sitter i ett terrarium jag har redan och det terrariet ska i sin tur få armaturen från KP parets terrarium sen så ah, lite invecklat men ni fattar nog ;)
Sen ska även värmemattan in men även det får bli när jag fått hem terrariet då dom har mattan i sitt nuvarande terrarium =)
Lite hängväxter ska in men samma sak där, dom är i deras nuvarande terrarium så dom åker i när jag fått hem det =P

så ja, i med grenar i morrn och sen vänta på glaset lär det bli =P
men kan iaf säga att jag blött upp coco husk idag så det får ligga och torka tills det är klart =D så något har jag iaf gjort =P hehe

Har även börjat kika lite på vad jag ska göra med utsidn av terrariet, skivorna är inte så fina så vill täcka dom med något och jag och flickvännen kom fram till att det får bli vinyl smo vi kommer klistra på, vad för färg/mönster ska vi ta oss iväg och kika på nån dag så får vi se vad det blir =)

Men det var allt för idag, uppdaterar med bilder i morrn när jag fått in grenarna och sånt =)

182
87
Mrjansson92:
Då har det hänt lite mer i bygget =) här kommer lite bilder =)

Flickvännen fotade mig "In Action" med att skruva fast grenarna =)

Då va grenarna i, blev väldigt bra tycker jag =) skruvade även fast en korkplatta som blir kombinerad grotta och "hylla" =)

Även vinylen till utsidan blev inhandlat idag, en trästruktur med typ stålgrå/blå metallik färg, skit snygg! =)

Sånna här vita L-lister kommer jag sätta på alla kanter sen på utsidan =)

Så det va alla bilder för idag, jag hoppas på att kunna åka och beställa glaset i morrn så jag får det under veckan =) uppdaterar när det hänt nått nytt =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild