Mitt första bygge från grunden

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

112
116
aldabrachelys:
Det finns risk att bruket spricker om du startar värmeslingan innan det bränt ordentligt. 

378
340
Silvetaz:
aldabrachelys skrev:
Det finns risk att bruket spricker om du startar värmeslingan innan det bränt ordentligt. 

Jag stängde av den så fort jag kollat, nu får det vila några dagar till.

2966
1648
Hoggaforfan:
Värmeledningen beror ju på tjocklek på bruket upp till en viss gräns. Finns säkert någon magisk formel men inget jag kommit på ännu. Värmen bör dock gå utåt då frigolit isolerar.
Nackdelen med att inte ha betong som grund är att man missar några grader av kabelns diameter, baksidans värme försvinner lite. Det är i alla fall vad jag tror :-)
Men är knappast något större bortfall.
Det kan ta 1-2 dagar innan värmen kommit igång ordentligt (beroende på tjocklek och yta).

378
340
Silvetaz:
Hoggaforfan skrev:
Värmeledningen beror ju på tjocklek på bruket upp till en viss gräns. Finns säkert någon magisk formel men inget jag kommit på ännu. Värmen bör dock gå utåt då frigolit isolerar.
Nackdelen med att inte ha betong som grund är att man missar några grader av kabelns diameter, baksidans värme försvinner lite. Det är i alla fall vad jag tror :-)
Men är knappast något större bortfall.
Det kan ta 1-2 dagar innan värmen kommit igång ordentligt (beroende på tjocklek och yta).

Precis den person jag ville skulle svara. Det ska bli intressant att se hur det funkar när väl lysrör kommer in och glaset är på plats. Om det mot förmodan inte räcker till så har jag bestämt att köra antingen 2x20w halogenspottar alt en värmepanel över klippan, fejka en solhylla så att säga.

Har fuktat betongen nu två dagar i rad och tror att det kommer räcka, ikväll ska jag dammsuga upp allt spill och lös betong, sen måla till väggarna så det ser rent ut igen. Lampor kommer i helgen och glas beställt idag. Bör vara redo för inflyttning i mitten av nästa vecka

378
340
Silvetaz:
Så nu står burken på plats, värmekabeln funkar oerhört bra, utan termostat så håller det runt 40 grader vilket kommer fixas så fort jag får in noden för termostaten, tydligen har jag inte tillräckligt stora borr hemma.

Glas bör vara klart till onsdag eller torsdag och lysrör ska köpas på lördag är tanken. Sen får boabebisar flytta in på lördag eller söndag.

Substrat kommer åka i under veckan också såklart.

378
340
Silvetaz:
Sådär, nu är det äntligen klart 

305
151
SunshineGeckos:
Så fint det blev! Vilka ska få äran att flytta in?

378
340
Silvetaz:
SunshineGeckos skrev:
Så fint det blev! Vilka ska få äran att flytta in?

Två stycken bci har redan flyttat in ? du ser dem på sista bilden 

Medlem i DHF
1083
778
Westman:
Silvetaz skrev:
Så då har jag börjat limma fast värmekabel innan cement åker på. 

Den kommer troligen att smälta ner i cellplasten 

378
340
Silvetaz:
Westman skrev:

Den kommer troligen att smälta ner i cellplasten 

Det har hållt sig bra, men jag använder också termostat så värmen överstiger aldrig 35 grader.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild