Mitt första bygge från grunden

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

120
62
neon:

ser bra ut följer!

Undrar dock hur det kommer funka med kabeln?

378
340
Silvetaz:
neon skrev:
ser bra ut följer!

Undrar dock hur det kommer funka med kabeln?

Såg en tråd om det här på terrariedjur där det verkar fungera riktigt bra så jag hoppas att det gör så för mig med. Har givetvis termostat till så att det inte blir för varmt. 

378
340
Silvetaz:
Har funderat på en sak, om man inte lackar bakgrund gjord av frigolit och fin cement, är det då skadligt för djuren med tanke på att cement är ganska basiskt eller kan man laka ur med ättika och vatten? 

342
183
DannyF:

man får konstiga hp värden i vattnet om man har cement där i, djur som sedan dricker vattnet vet jag inget om. vet dock att fiskar inte ska må så bra om man gör tex cementbakgrund till akvarium utan att lacka.

378
340
Silvetaz:
DannyF skrev:
man får konstiga hp värden i vattnet om man har cement där i, djur som sedan dricker vattnet vet jag inget om. vet dock att fiskar inte ska må så bra om man gör tex cementbakgrund till akvarium utan att lacka.

Jo jag vet, därför jag funderar på om jag måste laka ur den på något vis. 

378
340
Silvetaz:
Klar med bakgrunden nu så nu får den härda, nästa steg är att måla runt bakgrund och snygga till kanter, sen eventuellt klarlacka rubbet. Jag har inte bestämt mig där än dock. 

378
340
Silvetaz:
Som det såg ut imorse, måste man spruta vatten då och då när det är så här tunt? 

378
340
Silvetaz:
Jag har också testkört värmekabeln som jag gjöt in, värmespridningen är inte riktigt så bra som jag hoppats vilket jag inte vet om det beror på dålig kvalitet på kabel eller om värmen mot förmodan går ner i frigoliten istället för upp i cementen, eller om detta har att göra med att cementen fortfarande härdar och på något vis stjäl värmen?

Får köra lite till sen och i så fall köpa ett annat märke på värmekabel om jag inte blir nöjd, alt gjuta in två mindre värmemattor.

741
681
Binks:
Vänta med att kolla värme och sånt tills du har något att täcka för framsidan med.
Om du inte redan har glas och lister så hitta nån kartong eller något som du kan sätta för och prova under ett dygn för att se vilken temperatur de blir.

Köpte själv en hemmagjord "värmepanel" som jag la ut på golvet och tyckte att den gav jävla dålig värme, men när jag la in den i en plastlåda så kunde jag utan tvekan få upp tempen där till över 40grader ganska snabbt så de vart en termostat på den för att hålla den till önskad nivå.

378
340
Silvetaz:
Binks skrev:
Vänta med att kolla värme och sånt tills du har något att täcka för framsidan med.
Om du inte redan har glas och lister så hitta nån kartong eller något som du kan sätta för och prova under ett dygn för att se vilken temperatur de blir.

Köpte själv en hemmagjord "värmepanel" som jag la ut på golvet och tyckte att den gav jävla dålig värme, men när jag la in den i en plastlåda så kunde jag utan tvekan få upp tempen där till över 40grader ganska snabbt så de vart en termostat på den för att hålla den till önskad nivå.

Ja det är tanken, sen kommer även lysrören att avge en del värme, funderar på en vettig lösning att spotbelysa klippan men har svårt att hitta halogenpuckar med IP44 eller högre, åtminste under tusenlappen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild