Flyers90 skrev:
Varför fortsätter du tvångsmata? Låter som rena idiotin i mina öron efter att alla här sagt att du ska låta bli med de.
Se till att ödlan har tillgång till sallad samt vatten hela tiden. Sen ge det kanske 3-4 dagar utan att mata honom med insekter, sen kan du testa att mata honom med någon insekt efter det (INTE TVÅNGSMATA då heller). Vill har inte äta då heller är det bara att vänta någon dag till, och testa då igen.
Är också väldigt vanliga att de dvalar nu, och då äter de inte alls lika mycket. Och även fast de inte sover så kan de fortfarande "halvt dvala" då de inte är så jätte aktiva ändå, dvs de behöver inte äta allt för mycket.
Ödlan klarar sej längre än va man tror utan insektsmat, speciellt om han får i sej vatten som han ska.
Och är det så att hans värmelampa är trasig nu så är det bara ännu dummare att trycka i honom mat, för det innebär att han inte kan ligga på något ställe som är tillräckligt varmt för honom att smälta maten, vilket kommer leda till att han kan bli förstoppad istället, vilket kan leda till förödande konsekvenser om man har otur....
Detta är i alla fall hur jag har lärt mej att göra.
Andra här kan säkert stämma in, samt komma med fler bra förslag.
Jag tvångsmatar för att det var vad vetrenären rekomenderade. (han får ett pulver man blandar ut med vatten, samt grönsaker och insekter ibland) Det spelar ingen roll om han har tillgång till mat hela tiden, han äter inget alls. Om jag inte ser till att han får i sig något så kommer han att svälta ihjäl. (Han visar inget intresse för insäkter som rör sig, inte äns pinkysar som han älskade innan...) Tro mig, jag har tästat det mästa nu efter några vekor med problemet. (han visade inga täcken på att han någon infektion/munröta/kalsiumunderskått enligt vetrenär)
Jag vet att de kan dvala/smådvala, det har jag haft i åtanke... och han har en provosorisk värmelampa.