Hjälp. Min skäggagam äter inte!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

102
42
BioHazard_89:
Flyers90 skrev:
Släng upp en bild på terrariet samt berätta vad det är för temp i de olika delarna så ska du se att du kommer kunna få mer hjälp av alla här. =)

Temperaturen vet jag inte. Jag kan se om jag kan hitta någon form av mätare... men butiken här på gotland har ett väldigt dåligt urval

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

BioHazard_89 skrev:

Temperaturen vet jag inte. Jag kan se om jag kan hitta någon form av mätare... men butiken här på gotland har ett väldigt dåligt urval

Finns ju fler affärer än zoobutiker som säljer termometrar ;) Sen så går det att beställa över internet också, kan ju vara ett tips inför framtiden :) 

102
42
BioHazard_89:

barkskog skrev:
Belysningen verkar bestå av:
Två st 40 W repti glo 10.0 på 50 cm höjd
En värmelampa som ger okänd temperatur

UV-rören siter för högt för att ge någorlunda UVB-strålning. UV-rör ger inget ljus med bra färgtemperatur och ger inte hög belysningsstyrka.

Värmelampan ger inte heller hög belysningsstyrka.

Den bästa lösningen skulle vara att sätta in en HID-lampa 50 W för solplatsen och byta ut rören mot två dagsljusrör.

www.lampgrossen.se/produkt/Lysror-T8
eller
repti glo 2.0

Då skulle du få mycket ljus med rätt färg, värme, UVA och UVB på solplatsen.
Tyvärr kan få zoobutiker detta med reptilers ljubehov.

43cm höjd var det, mätte idag.

Det får jag genast kolla. Tack så hämst mycket.

Jag märker det :/ skulle ha vänt mig hit med en gång märker jag.
Känner mig verkligen dum att jag lyssnade på dem...

102
42
BioHazard_89:
Jonas_ skrev:

Finns ju fler affärer än zoobutiker som säljer termometrar ;) Sen så går det att beställa över internet också, kan ju vara ett tips inför framtiden :) 

Absolut. Har du något tipps om ett bra märke?

295
270
barkskog:
www.skoldpaddsgrejer.se/termometer/ir-termometer.html

102
42
BioHazard_89:

Härligt, tack så mycket :)

239
197
Danpss:
Är det glas mellan uv-röret och ödlan? Glas filtrerar nämligen bort uv:n. Så det måste antingen sitta inne i terrariet eller över nättak. Har du eller kan du fixa bild på hela terrariet?

102
42
BioHazard_89:
Danpss skrev:
Är det glas mellan uv-röret och ödlan? Glas filtrerar nämligen bort uv:n. Så det måste antingen sitta inne i terrariet eller över nättak. Har du eller kan du fixa bild på hela terrariet?

Fanken! Det har jag inte tänkt på eftersom terrariet är ett hemmabygge jag köpt av en annan. (ja, jag "steriliserade" den innan jag använde den.) Undrar om det går att få in ljusrampen i terarriet...

(han har börjat äta smått dock)

239
197
Danpss:
Skönt att han börjat äta. Men du måste veta om ljusrampen ligger på en glas skiva eller något? Är det trä terrarie så kan du skruva den i taket. Och det är mycket LÄTTARE att hjälpa till med en bild på terrariet.

155
39
kosinuss:
Men det är inte något problem och lägga ljuset innan för glaset, bara att vara kreativ. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild