Myror i massor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

143
154
TerraBygg:
Snuset skrev:
Finns riktigt mycket roligt som man kan göra, ska bli kul att testa massa olika idéer! Nu har myrorna kommit också, löjligt glad!! :)

Ok, skönt. Jag är alltid lite skeptisk till posten... hade ett pkt med 6 drottningar M. Rubra som kom fram till england i en enda sörja, de hade lyckats krossa alla rören på vägen dit, sen tog dem 8 dagar på sig med... Som tur var så hade de troligen gått sönder när de var nästan framme, han som skulle ha dem lyckades rädda alla drottningar.

Ja, ytong är inte dyrt så det är bara att testa. En annan sak jag använde var något som kanske någon byggare vet vad det är, man använder tydligen det för att fasa av kanterna på gips när man gipsar väggar o ska spackla. Det är nästan som en färgskrapa fast mer som ett rivjärn eller vad man ska säga, har inte hittat någon bild på det men om någon vet vad jag menar så får de gärna skriva det ;-).

2966
1648
Hoggaforfan:
Chris74 skrev:

Ok, skönt. Jag är alltid lite skeptisk till posten... hade ett pkt med 6 drottningar M. Rubra som kom fram till england i en enda sörja, de hade lyckats krossa alla rören på vägen dit, sen tog dem 8 dagar på sig med... Som tur var så hade de troligen gått sönder när de var nästan framme, han som skulle ha dem lyckades rädda alla drottningar.

Ja, ytong är inte dyrt så det är bara att testa. En annan sak jag använde var något som kanske någon byggare vet vad det är, man använder tydligen det för att fasa av kanterna på gips när man gipsar väggar o ska spackla. Det är nästan som en färgskrapa fast mer som ett rivjärn eller vad man ska säga, har inte hittat någon bild på det men om någon vet vad jag menar så får de gärna skriva det ;-).

Fashyvel?

Vilket pris ligger ytong på? Per säck?

143
154
TerraBygg:
Hoggaforfan skrev:

Fashyvel?

Vilket pris ligger ytong på? Per säck?

Det säljs i block, tror jag gan under 100-lappen för ett som var 60x40x10cm.

66
49
Thor:
Chris74 skrev:

Tror att du menar en gipsrasp? 
När jag hade praktik för massor med år sen så ville dom att jag skulle hämta surfingbrädan, vilket visade sej vara just en gipsrasp... Tydligen gör man en surf över kanten :)
ber om ursäkt för OT

143
154
TerraBygg:
Thor skrev:

Tror att du menar en gipsrasp? 
När jag hade praktik för massor med år sen så ville dom att jag skulle hämta surfingbrädan, vilket visade sej vara just en gipsrasp... Tydligen gör man en surf över kanten :)
ber om ursäkt för OT

Japp hittade en exakt sådan jag har, med rätt namn hittar man mkt ;-)

www.beeldhouwwinkel.nl/surform-7.html

75
82
Snuset:
Har sett att folk gör vin av gips också, men borde inte det vara känsligt för fukt?

75
82
Snuset:
Svårt att borra i också kanske?

143
154
TerraBygg:
Ja, gips används också istället för ytong speciellt om man vill gjuta sin egen med modelllera. Vad jag har hört så möglar gips ganska lätt av fukten och det är den stora nackdelen. Jag lästa någonstans att det finns någon gips som inte möglar så lätt och som används inom industrin men har inte kollat upp det något mer.

75
82
Snuset:
Jo kan tänka mig att det möglar lite, man kan kanske lacka ytan men ytong känns smidigare ändå. Tack chris74 för dom fina djuren!

356
177
krypet:
Gips möglar lätt, det vet jag av egen erfarenhet.

Jag köpte en billigare variant av Dremels multiverktyg på Jula. Det funkar bra till ytong bortsett från att det dammar rätt mycket.
Glas går bra att hitta billigt på loppisar om A4-storlek fungerar. Köp tavelramar med baksida man klämmer fast. De brukar kosta 5-10kr. Ofärgade slangar finns på Biltema när jag letade myrgrejor för några år sedan.

Har man jord till myrorna måste man ha många myror om man ska se dem.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild