Myror i massor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

75
82
Snuset:
Moova skrev:
Farligt att väcka sånna här gamla trådar, slutade med att jag beställde hem ett gäng Lasius niger under lunchen på jobbet nu när jag såg den här..
Moova skrev:
Farligt att väcka sånna här gamla trådar, slutade med att jag beställde hem ett gäng Lasius niger under lunchen på jobbet nu när jag såg den här..

Vi får byta erfarenheter sen då :)

75
82
Snuset:
Många har en "utedel" där myrorna hämtar mat, ofta utan lock alls. Istället lägger dom på ett lager tex olivolja, vaselin eller flytande tyflon några cm från kanten Så att myrorna knte kan få fäste, men inget verkar vara 100% säkert. Vissa myror bygger broar av sina egna kroppas och tar sig över på så sätt... 

356
177
krypet:
Kul med några myrägare till. Det är riktigt roliga kryp bara man tar sig tid att titta på dem. De klättrar bra, så plexi borde de kunna klättra på utan problem.

187
221
Moova:

Snuset skrev:

Vi får byta erfarenheter sen då :)

Ja precis :) 

Tänkte låta mina bo kvar i provröret de kommer i en stund med anslutning till en sån här låda för typ skumtomtar några veckor tills jag får hem den här antscanada.com/products-page/ant-habitats/lasius-hybrid-nest-small

75
82
Snuset:
Moova skrev:

Ja precis :) 

Tänkte låta mina bo kvar i provröret de kommer i en stund med anslutning till en sån här låda för typ skumtomtar några veckor tills jag får hem den här antscanada.com/products-page/ant-habitats/lasius-hybrid-nest-small

Jo dom får bo i röret ett tag här också tills dom blir några stycken, men sen bygger jag nog något så att dom får gräva sina gångar och bon själva, häftigt hur dom löser problem och bygger helt fantastiska samhällen :)

187
221
Moova:

Snuset skrev:

Jo dom får bo i röret ett tag här också tills dom blir några stycken, men sen bygger jag nog något så att dom får gräva sina gångar och bon själva, häftigt hur dom löser problem och bygger helt fantastiska samhällen :)

Verkligen :) 

Gillade ideén på ants canada burken att man kunde koppla ihop flera "byggnader" för att utöka platsen för dem. 

Har tänkt skaffa myror i flera år  men det har aldrig blivit av, såg en dokumentär för ett tag sen om myror och människor som använde sig av myrkolonier för att utveckla program som de sedan använde för att planera transporter, hur en myra skulle ha gjort för att när den hittat mat gå tillbaka på snabbast smidiga väg men endå stanna på så många "stationer" som möjligt och berätta för resten vad den hittat. 

75
82
Snuset:
Ja det är skithäftigt, men den här utevärlden är lite knepig eftersom att dom inte får kunna klättra över kanten. Men  jag kommer nog köra med plastlock ändå och ha ett fint nät i taket, känns onödigt att riskera att alla rymmer :) Sen byggewr jag nog om en tavla som jag fyller med sand och låter dom bygga sina egna gångar och bon :)

143
154
TerraBygg:
Snuset skrev:
Men  jag kommer nog köra med plastlock ändå och ha ett fint nät i taket, känns onödigt att riskera att alla rymmer :)

Kul med lite fler med myror här :-). När det gäller att ha jord som de själva gräver i så funderade jag på det. Det som verkar vara det stora problemet är att hålla "lagom" fuktighet, är det för torrt kan deras gångar rasa in.

Om du vill se myrorna kan du göra ett näste i ytong, jag har gjort ett som jag ska fästa med silikon inne i ett litet akvarie och sedan ha nätlock tror jag. Om du bara gör gångarna och kammrarna som du ser på bilden och silikonar dit en glasrunta samt bara har ett rör in med en slang till en utevärld så kan du ha dessa separat om du vill.

Sen kan man ju inte säga att de rymmer, de utvidgar ju bara sin utevärld till att inkludera ditt vardagsrum ;-).

75
82
Snuset:
Haha ja så kan man ju också se på saken ;) Med fuktighet så tänkte jag borra hål för en till två slangar som man kan spruta in vatten igenom och på så sätt försöka hålla rätt fuktighet. Och sen en slang ut till en hammarplastlåda som jag kan ha lock på men silikona fast ett nät i taken så att det kommer in ordentligt med syre. Även förborra ramen för fler slangar så att man kan expandera när kolonin växer. Blir en kul kontrast till mitt jobb som skadedjurstekniker :) Skitspännande och min första drottning borde komma redan idag eller imorgon. Men vad är ytong och vart kan jag få tag på det?

143
154
TerraBygg:
Ytong är detsamma som lättbetong, poröst så det släpper igenom lite luft och vatten men även behåller fukten och det går att bearbeta med såg och stämjärn (använd inte nya verktyg eftersom det sliter ganska mkt på dem).

www.bauhaus.se/lattbetong-plattor-100x400x600.html

Ja, såvida inte posten slöar så ska de komma idag till dig :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild