Paludarium på G

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27

342
183
DannyF:
jag har köpt det av cjbretiles här på forumet, han viste om problemet och ja ska få tebax vad ja gav för genomföringarna, det verkar som att dom flersta funkar iaf. han letar ny leverantör. han erbjöd mig nya men jag vågar inte chansa att dom håller tätt tyvärr, dels så är det mycket jobb med att silikona nya med tanke på torktider och ifall det läcker igen. det tar ju säkert ett par dagar innan det blir vatten nog att det rinner ner bakom terrariet och då blir kanske plywooden skadad.
jag har en fyrvägs koppling och 4 st L kopplingar samt 3 st dubbeldysor som är byggda på en t koppling och 4 st L kopplingar vardera, och ja har kollat samtliga kopplingar och de är tätt. så kopplingarna verkar vara av bra kvalité.

det blir en simpel variant med massa silikon och tryckslang igenom, har en slangstump med silikon runt hemma nu för att se hur bra det sitter imot plastslangen. silikon fäster ju inte alltid så bra imot plast.

342
183
DannyF:
igår när jag provkörde regnsystemet så hoppade en L koppling isär, så jag vågar inte montera slangar och dysor utanför terrariet som det var tänkt. så nu har jag dragit allt inne i taket istället, ja har spänt fast dom i lys armaturerna. och det vart riktigt bra, körde regnsystemet i 1-2 min åt gången några gånger igår och det funkar klockrent. skulle tro att  L kopplingen var ett dåligt ex, behöver egentligen inte den men ska limma den tänkte ja, de bör funka.

men har ett problem nu, akvarielacken som jag har målat filterhuset med har blivit vitt..... ja har tydligen inte blandat lacken tillräckligt noga... :@ så nu vet ja inte hur ja ska lösa det :( mobilen fortfarande på lagning så kan inte ta några bilder tyvärr.

342
183
DannyF:
läst lite om folk som har gjort akvariebakgrunder av husfix utan lack över med lyckat resultat. så jag får ta bort filterhuset och göra ett helt nytt. blir dock en annan design. som det är nu är det inte snyggt asså, det blir nästan kritvitt :(

2052
780
psyjoh:
Tråkigt när sånt händer efter man lagt x antal timmar. Läste en bakgrundslogg av en som gjorde till ciklider. Han lackade inte fixen. Kommer inte ihåg vilken sorts fix det var. 

342
183
DannyF:
tror att husfix/byggfix är typ samma sak. har iaf testat mitt under vatten ett par dagar och det löses inte upp iaf. men vissa säger att det kan nötas ner med tiden så man får köra ett tjockt lager.

77
67
Samuelelel:
Jag kör med olackat i ett av mina terrarier och det har funkat bra, inte löst upp sig trots spray med vatten varannan dag. Var inne på k-rauta och pratade med en kille där, han rekommenderade casco husfix - han hade själv gjort bakgrunder för akvarier i det. Han rekommenderade dock att måla med vattenbeständig färg istället för att blanda i pigment eller annan färg om det skulle vara under vatten. Jag har det i 50-70% luftfuktighet så har inte känt något behov av att lacka eller måla.

342
183
DannyF:
ah okej, jag har ju en del av väggen med fix o pigment så då lär den klara luftfuktigheten iaf. jag tycker att det är mycket svårare att måla efteråt än att blanda pigment. är inte så konstnärlig av mig så svårt att få det verklighetstroget.
jag misstänker att det kommer bli alger eller om jag rent av planterar mossa över den nya delen. så om färgen försvinner en aning så gör det inte så mycket.

2966
1648
Hoggaforfan:
Husfix är i stort sett bara väldigt fin cement. Så något basisk men fungerar under vatten.
Men som cement så är det inte heller vattentätt.

342
183
DannyF:
ne vattentätt behöver det ju inte vara. problemet kan dock vara att man får problem med PHt i vattnet, men det ska försvinna om man gör ett gäng vattenbyten.

342
183
DannyF:
såja nu har ja fått tebax mobilen och har tagit några bilder:

så här sitter dysorna nu. har bara en koppling utanför terrariet nu.

satt i filtermatta som man har i akvariepumpar i håligheterna som ja har tänkt plantera i. jag har borrat hål igeom bakgrunden precis ovanför vattenytan som går in i håligheterna. mattan sitter där för att ja ska kunna fylla det med jord och att det sedan ska kunna rinna vatten igenom utan att jorden täpper igen avrinningshålen som är på 2.5mm.
hålen är borrade så¨att dom inte syns så går inte att ta bilder. det funkade fint när jag provkörde, håligheterna blir översvämmade när jag kör strilsystemet en längre stund men rinner ur ganska fort.

nya försöket med filterhuset: skar och slet bort det gammla och har sedan gjort ett nytt med fogskum, jag har sprayat på ett lager åt gången. skulle tro att det är 9-11 lager, ja lät det torka 1-2 timmar i mellan.

har sedan skurit ur lite här och där för att försöka efterlika en hög/vägg med stenar.  men ska nog finslipa lite till med kniv och stålborste innan husfixen läggs på.

här syns de rätt bra hur pass vit lacken blev när den låg under vatten:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild