Spenderat bra många timmar nu framför datorn och tror att jag har fått kläm på det mesta, men behöver er hjälp med en del saker.
Jag ska alltså bygga ett paludarium till en grön trädpyton och ca 30-40% av markytan kommer att vara vatten med ett djup på 30 cm. Det hela ska byggas i 12 mm plywood och kommer att vara 150x90x60 cm (längd/höjd/djup)
Har en del frågor som jag inte kan googla mig till:
1: Vet att värmepanel med pulserande termostat med dag/natt-funktion är bäst, men det blir även dyrt då de termostater jag hittar med rätt funktioner går på minst 1000 kr och jag har inga större problem att reglera värmen manuellt, så det jag undrar är om denna dimmer duger ihop med en värmepanel i taket, eller har ni någon billigare fiffig lösning?
www.reptillagret.se/kontrollutrustning-c-1009.html/b1-magic-eye-dimming-thermostat2: Funkar HabiStat Reptile Radiator - 75 W till ett såpass långt terrarium eller måste jag kompletera med matta/kabel? Kan ju även använda doppvärmare i vattnet, men vet inte om det räcker för att hålla grundtemp i hela burken.
3: Hur stora och var bör ventilationen sitta i förhållande till heatspotten?
4: Är luftfuktare/regnsystem något som ni använder? Det är inget jag kommer att starta med, men kan ju vara smidigt i samband med semester. (Anledningen till frågan är att jag vill förborra eventuella framtida installationer innan jag fuktspärrar och målar allt.)
5: Vill inte ha temp- och fuktmätare inne i burken, så är denna en vettig hygrometer?
www.antstore.net/shop/climate-technology/Measure---Regulate/Thermo-Hygro-Sets-Digital/Combometer-digital-Thermo--hygrometer---PT2470.htmlTempmätare gör jag som med akvarierna, en vanlig utetempmätare för 70 kr med siliconklick som jag gömmer på passande plats.
Slut på frågorna nu tror jag :) Skriver ner lite mer om hur jag tänk bygga ifall någon har tips angående det med.
Bakgrund: Karva frigolit, smeta på cement/husfix och måla med akrylfärg samt lacka de delar som kommer att ligga konstant under vatten.
Byggmaterial: Byggplywood 244x90x1,2 cm ifrån Bauhaus samt 4,5x4,5 reglar.
Fuktspärr:
www.epotex.se/epotex-webbutik/akvarie-och-terrarieBelysning:
www.tritonakvarium.se/glomat-2xt5ballast-armatur/2863-0 + passande rör till växter monterat på insidan i taket.
Oerhört svårt att hitta en hemsida som säljer skjutglaslister verkar det som :S
Ska ringa runt till glasmästare i veckan och höra om dom har samt vad dom tar för glaset jag behöver. Om någon har tips på bra glasmästare i Örebro så uppskattas det :)
5 mm glas till 30 cm vattendelen samt 4 mm till luckorna bör ju fungera.