Mniarogekko chahoua

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

1159
626
Temla:
Läs gärna faktablad och skötselråd både angående kost och terrarieinredning till arten. Du är ute på lite fel vägar. 

25
2
thatguy:
Dynamitella skrev:

" banan morot och en liten skiva klementin "...

I kombination med fel kost och dåligt inrett terrarium är det inte konstigt att han inte äter ordentligt :) Vad jag vet ska dessa ödlor inte äta grönsaker eller citrusfrukt, och de ska ha ordentligt planterade terrarium med gott om grenar och korkrör som sträcker sig upp mot taket i terrariet. Fuktnivån ska vara relativt hög då de lever i regnskogsliknande klimat. 

Foder du kan/bör prova:
Cgd (Pangeas: aprikos, vattenmelon eller insektssmak)
Mango
Banan + kalcium
Persika
Syrsor
Kackerlackor

Aha. Det är ju bara att han inte äter insekter men ska köpa nytt kalcium och cgd snart

2052
780
psyjoh:
Nej morötter lär inte växa där dem lever i det vilda. Ävermogen frukt o små insekter bör du lata med. In med mkt mer växtlighet och gärna torv eller någon jord i botten som håller fukten den bör ha. 

2052
780
psyjoh:
Vet inte om dessa tåler Citrusfrukter men till många andra arter bör man undvika det då det är giftigt för dem. 

293
354
Dynamitella:
thatguy skrev:

Aha. Det är ju bara att han inte äter insekter men ska köpa nytt kalcium och cgd snart

Prova olika sorters insekter på olika sätt. De flesta geckos ska gå att lura i insekter på ett vis eller ett annat.
Ta det på allvar. Rätta till terrariet med ordentlig inredning och få rätt på kosten. Dessa djur kan man inte stoppa in i ett oinrett, torrt terrarium och ge dem fel kost. Det resulterar snabbt i bristsjukdomar och till slut döden, vid otur.

25
2
thatguy:

Blev detta bättre jag köpte cgd till ödlan och insekter vet ej om han åt syrsorna men dom är i alla fall i terrariet

2052
780
psyjoh:
In med fler grenar. Gärna en krukväxt med blad och tillräckligt grova grenar den kan klättra på. Sätt grenar både vågrätt 8och lodrätt så den kan klättra åt alla håll.

Ett tips är att kolla andras terrarier hur dem har det...

417
249
KANDARBA:
+++
Det är mycket bättre än tidigare.
Det är aldrig fel med mycket gömslen och grenar att springa och sitta på. 
Oftast första tiden man sätter in mycket gömslen så håller dom sig även borta lite mer dom första veckorna. 
Men ju tryggare han/hon kommer att känna sig ju mer kommer du även se utav ödlan.

Men det är mycket bättre än tidigare. 
Hitar du en fin gren utomhus kan du även ta med den. 
men glöm inte att skolla den i hett vatten. 
exempel. Du kan ta duschen varmaste vatten och skolla på grenen en stund så dör en del djur. Får den plats i ungen så kan du även använda den. ger bättre resultat ^^

Men uppdatera gärna lite då och då. Det är alltid kul att följa utvecklingen på olika djur och terrarium 

2
1
Galottia:
Jag undrar om det är någon här som sattsar på uppfödning av chahoua ?.

Funderar själv på att skaffa några i framtiden, så vore roligt att veta.

1159
626
Temla:
Galottia skrev:
Jag undrar om det är någon här som sattsar på uppfödning av chahoua ?.

Funderar själv på att skaffa några i framtiden, så vore roligt att veta.

Har numera både en hane och en hona så jag har haft tankarna på att föda upp några OM det blir ägg. Mycket tack vare att det inte verkar vara så många som har den här arten plus att jag på senare tid börjat höra att folk vill ha. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild