Färg till terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

2966
1648
Hoggaforfan:
Jag gjorde faktiskt ett test och skapade en skål med PVA-lim och det var faktiskt vattentätt. Fick stå med vatten i under flera dygn :-)
Det går att torka med fön eller värmefläkt med så till viss del kan torktiden påverkas.
Har man tjockt lager och vatten ligger på så kan det bli en vitaktig nyans men det kan nog motverkas med lite färg i. Motverkas också om man blandar ut det med något tex lerjord (testat)

Kul att inspirera folk :-)

128
44
scienta:
Hoggaforfan skrev:
Jag gjorde faktiskt ett test och skapade en skål med PVA-lim och det var faktiskt vattentätt. Fick stå med vatten i under flera dygn :-)
Det går att torka med fön eller värmefläkt med så till viss del kan torktiden påverkas.
Har man tjockt lager och vatten ligger på så kan det bli en vitaktig nyans men det kan nog motverkas med lite färg i. Motverkas också om man blandar ut det med något tex lerjord (testat)

Kul att inspirera folk :-)

Låter lovande! Mitt skydd med fuktspärr och akrylfärg verkar ha fallererat så jag fått en skråma på en av väggarna som renderar skyddet ineffektivt. PVA-limmet var ju väldigt billigt ändå, så det är ju bara att smeta på.

Spädde du ut det något med vatten, eller körde du "rent"?

2966
1648
Hoggaforfan:
Blandar jag ut det till bakgrund så kan jag ta i lite vatten (efter behag ;-))
Men täta och fuktspärra så kör jag med outspätt. Bättre lite för tjockt än för tunt tänker jag.

128
44
scienta:
Hoggaforfan skrev:
Blandar jag ut det till bakgrund så kan jag ta i lite vatten (efter behag ;-))
Men täta och fuktspärra så kör jag med outspätt. Bättre lite för tjockt än för tunt tänker jag.

Det är nog sant, jag tänkte mest för viskositetens skull med att få ett jämt lager. Går ju alltid att köra flera lager om man är osäker. Ska absolut köra på det nästa gång och kanske även pröva göra något bakgrundsaktigt. Har kikat lite närmare på ditt bbygge och det blir ju skitsnyggt!

EDIT: Efter att ha läst lite på Wikipedia så ser jag att PVA-lim (Polyvinylacetat - sv.wikipedia.org/wiki/Polyvinylacetat) är fuktsäkert upp till en viss grad. Som Hogga har testat fungerar det säkert ypperligt till vårt ändamål. Men sen finns även Polyuteranlim, vilket ska ta steget längre och vara fuktsäkert. Jag började fundera på om det skulle gå att använda om man eventuellt skulle vilja göra en vattendel någon gång. Skulle gärna utforma ett test för att se mer exakt vad båda sorter går för.

2966
1648
Hoggaforfan:
PU-lim har jag stått och tittat på men tyckte inte jag hade råd med det med. :-P

Gummiduk kör jag ju i vattendelen. Är ju snorbilligt och 100% vattentätt. Tror det var 1x2m för 20:-

Sen har du ju Drylok med som ett alterantiv.

128
44
scienta:
Hoggaforfan skrev:
PU-lim har jag stått och tittat på men tyckte inte jag hade råd med det med. :-P

Gummiduk kör jag ju i vattendelen. Är ju snorbilligt och 100% vattentätt. Tror det var 1x2m för 20:-

Sen har du ju Drylok med som ett alterantiv.

Då var det inte så värt, nej. Men det är bra att vi i alla fall hittar alternativ här! Är säker på att detta är något som många nybörjare undrar en hel del över (mig själv inkluderat, uppenbarligen).

Tack igen Hogga, för att du delar med dig av dina pålästa kunskaper!

2966
1648
Hoggaforfan:
Påläst och påläst, det mesta läsningen kommer väl att se om något är giftigt men det mesta kommer fram genom funderingar, surfande, experiment och vilda gissningar ;-)
Har jag ett problem så löser jag det, sen är det alltid kul om det hjälper någon annan.

309
38
reptilicus_:
Om någon letar efter bra färglack så hittade jag ett jätte bra lack som inte gav ifrån sig någon blankhet alls
www.makeandcreate.se/article/lack_250_ml

2052
780
psyjoh:
Tack ska prova det när det är dags att måla bygget. 

7
7
Allforfun:
Berätta gärna hur det gick sen :) blev oxå väldigt nyfiken.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild