Projekt bandvaran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11

197
111
Wirre:
Humi skrev:

Det händer saker (Y) 
Ska kolla upp hur jag ska göra med glaset imorgon, blir en fast skiva på 2000x2200mm. Men frågan är hur tjock den behöver vara. 
Sen blir det en dörr på vänstra sidan så det blir lätt att gå in och kriga vid städning samt matning :)
Vattendelen ska planeras och byggas i glasfiber med avlopp för lätt rengöring. 
Vi kommer även att köra våtrumsduk på golvet och sen lägga klinkers för att underlätta städningen (Y)

Hur gick det med glaset?
Du bör ha minst 6,38mm lamellglas. Skulle du ramla in i det så riskerar du/ni inte att skära er allvarligt. 
Härdat också ett alternativ, nackdelen är om det går sönder så blir det bara kross av allt glas. Stort hål där glaset satt och 2-3 veckors leveranstid för ett nytt.

Jag hade satsat på ett lamellglas.
Hur ska du transportera glaset? Kanske dela det på mitten (2st 1000x2200mm)?
Hur blir infästningen?

230
185
Humi:
Wirre skrev:

Hur gick det med glaset?
Du bör ha minst 6,38mm lamellglas. Skulle du ramla in i det så riskerar du/ni inte att skära er allvarligt. 
Härdat också ett alternativ, nackdelen är om det går sönder så blir det bara kross av allt glas. Stort hål där glaset satt och 2-3 veckors leveranstid för ett nytt.

Jag hade satsat på ett lamellglas.
Hur ska du transportera glaset? Kanske dela det på mitten (2st 1000x2200mm)?
Hur blir infästningen?

Om det blir en hel skiva så kommer den att hamna på 2000x2200x6 härdat. Som sedan byggs in med hjälp av osb eller liknande. 
Skulle det mot förmodan krossas så får jag lov att banka upp 2st osbskivor tillfälligt för att stänga igen :>

Men jag har även hittat ett annat alternativ, en kund fick veta om mitt projekt och började direkt att spåna i att han kan bygga framsidan åt mig i stål. Han pratade om att bygga karmen 3x2m i fyrkantsprofil och sen svetsa fast någon skena för att kunna bygga med kassetter. Frågan är dock hur stora kasseterna är, så det inte blir massor utav glas bitar.. 

Fick förövrigt ett pris på 2000x2200x6 härdat som landade på 2500kr ink moms :)

197
111
Wirre:
Humi skrev:

Om det blir en hel skiva så kommer den att hamna på 2000x2200x6 härdat. Som sedan byggs in med hjälp av osb eller liknande. 
Skulle det mot förmodan krossas så får jag lov att banka upp 2st osbskivor tillfälligt för att stänga igen :>

Men jag har även hittat ett annat alternativ, en kund fick veta om mitt projekt och började direkt att spåna i att han kan bygga framsidan åt mig i stål. Han pratade om att bygga karmen 3x2m i fyrkantsprofil och sen svetsa fast någon skena för att kunna bygga med kassetter. Frågan är dock hur stora kasseterna är, så det inte blir massor utav glas bitar.. 

Fick förövrigt ett pris på 2000x2200x6 härdat som landade på 2500kr ink moms :)

Kassetter är nog isolerglas. Dom kan du få i vilken storlek du vill.

2500:- för en härdad 6:a i den storleken är bra pris. Riktigt bra.

230
185
Humi:
Wirre skrev:

Kassetter är nog isolerglas. Dom kan du få i vilken storlek du vill.

2500:- för en härdad 6:a i den storleken är bra pris. Riktigt bra.

Det är isolerglas, men det handlar om storlekarna dom har (dom är en plåtfirma). Så om dom tar hem någon annan storlek så börjar det kosta pengar :p Och då kan jag köra med 6mm härdat istället :>

Han skulle återkomma i slutet av veckan så får veta lite mer om hans planer då :)

197
111
Wirre:
Då förstår jag.

Har du kollat att du får upp en så stor glasbit för trappan? 

Av erfarenhet är jag ytterst skeptisk när kunder beställer så stora glasbitar. Det är på gränsen att du får in den genom en vanlig dörröppning.
Snickra ihop en ram med yttermåtten 2000x2200mm och bär den hela vägen, då får du ett hum om eventuella problem. 

Mvh 

230
185
Humi:
Wirre skrev:
Då förstår jag.

Har du kollat att du får upp en så stor glasbit för trappan? 

Av erfarenhet är jag ytterst skeptisk när kunder beställer så stora glasbitar. Det är på gränsen att du får in den genom en vanlig dörröppning.
Snickra ihop en ram med yttermåtten 2000x2200mm och bär den hela vägen, då får du ett hum om eventuella problem. 

Mvh 

Första våningen så det är lungt :>
Ska bygga igen ytterdörren precis bredvid terrariet så om den hade varit större hade sågen fått hjälpa till (Y) 

Medlem i SHF
4051
5102
Jonas_:

Humi skrev:

Första våningen så det är lungt :>
Ska bygga igen ytterdörren precis bredvid terrariet så om den hade varit större hade sågen fått hjälpa till (Y) 

Behöver man ha in något terrarierelaterat så är alla medel tillåtna! :) 

Spännande bygge, får ju se det i helgen hoppas jag.

173
264
ricard:
1. Absolut vattentätt!
2. Absolut varantätt! (betong etc)
3. Absolut busenkelt att byta vatten och rengöra dammen för att det skall bli av och DET min vän, är väldigt viktigt om det inte skall lukta elefant**** i hela ert hem!

Mkt intressant. Följer med spänning! :) :D

230
185
Humi:
ricard skrev:
1. Absolut vattentätt!
2. Absolut varantätt! (betong etc)
3. Absolut busenkelt att byta vatten och rengöra dammen för att det skall bli av och DET min vän, är väldigt viktigt om det inte skall lukta elefant**** i hela ert hem!

Mkt intressant. Följer med spänning! :) :D

Blir som sagt dusch standard hela golvet + 10cm upp på väggarna. Med klinkers för att få det skyddat och lättstädat :>
Vattendelen kommer jag att göra i glasfiber som sagt, det kommer att finnas ett avloppsrör på cirka 10cm i diameter som går rakt ner i källaren där det kommer vara en sil för att få bort skit och liknande saker :>

Har en tanke på att sätta in en fläkt som suger ut odörer och liknande vid behov. Manuell start :>

173
264
ricard:
När jag pratar med folk, framför allt i USA, men jag tror att också mr Waterboy delar denna erfarenhet, som kört med lite tjockare bottenmaterial som mest består av löv, med en massa insekter i, som käkar "rester" luktar terrariet skog. Man vattnar löven och det liksom sköter sig självt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild