anders890 skrev:
Jag bumpar den här gamla tråden med ett litet tillägg, den s.k svarta formplywooden verkar vara väldigt svår att få tag i just nu, har vart runt till dom flesta byggvaruhusen i Stockholms området och även större leverantör men alla ser ut som frågetecken när man frågar efter den svarta/mörkaste kulören. Även på Hornbach där jag har köpt den svarta varianten tidigare hade dom ingen aning om hur dom kunde få hem den igen.. Ganska stor skillnad mellan den "bruna" och "svarta" ..
Vill tillägga nåt rätt viktigt:
Formplyfa, som kortnamn för formplywood, blir lite missvisande idag.
De flesta formskivor (form står ju för att används till gjutform) jag ser idag är INTE plywood utan pressade skivor. På gott eller ont? Beror på, gissar jag, men notera innan du köper om det är det du tror. :)
Jag kallar min för formplyfa.
Samma mörka fuktsäkra material men inte ett uns plywood under, utan mer en tät fiberskiva.
Exempel:
"Formskiva
Formskivan är en behandlad spånskiva tillverkad i kvalitet P5 (= fukttrög V313). Skivan är belagd med tre lager UV-beständig akryl lack på båda sidor, vilket ger en tät, fin, glatt och beständig yta.
Stagas/reglas med 300 mm c/c som stöd.
Användningsområde
Skivan är främst avsedd att användas till enklare formgjutning, skydd, avskärmning, emballage eller beklädnad (t ex i lantbruksbyggnader, lagerinredning, fordonsinredningar, etc).
För att förebygga böjning bör skivorna monteras med ett väl underbyggt stöd/regelverk. Alla råa kanter efter bearbetning (t ex borrning, sågning, mm) skall kantförseglas med vattenfast färg (akryl) för att förhindra vatten-/fuktinträngning. Även skruvskallar och dylikt bör förseglas."
Gisssar att det är förekomsten av allt från tunn spånskiva till kraftig plywood med formbeläggning, som gjort att folk har så olika erfarenheter och uppfsttningar.
Tex när nån skriver att ett terra med vissa mått inte behöver reglas om det är i formplyfa...
Bara man vet vad det är man har. Lita inte på att ni pratar om samma sak. :)