Vaselin giftigt för ödlor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

44
37
Strigel:

Min tanke är att vi människor är ganska mesiga generellt och har därför en dålig referens till vad smärta är.

Vi krisar ju oftast ur om något gör ont, såvida vi inte pumpas fulla med adrenalin. 

Jämför med en häst till exempel, den kan jobba ihjäl sig, fortsätter fastän det gör ont. Tänk er nu en fotbollsspelare...

Hästen relaterar till smärtan på ett helt annat sätt än vi. 

903
510
Evanjeline:
Det är ju helt individuellt mellan människor hur mycket smärta de tåler, och samma med djur. Hästar är ett typiskt exempel på att de är för snälla för sitt eget bästa, men jag känner, och även har häst här hemma som inte tål någonting.

2052
780
psyjoh:
www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-i-livsmedelsindustrin/fiskar-och-andra-vattenlevande-djur/ryggradslosadjur

Här kan ni läsa om insekter och smärta. Kan tyvärr inte fördjupa mig i diskussionen nu då jag är iväg. Men tar den gärna i en annan tråd en annan gång. 
Nu blev det lite offtopic sorry för det. 

Åter till ämnet. Har ju vaselin till mina väsare för jag tröttnade på att locket var fullt med nymfer var gång jag öppnade. Ser att dem kladdat runt i det. Kan detta vara skadligt för våra ödlor eller det är så pass lite att det ej gör något?
Kanska ska man byta till kokosfett som ngn nämnde?

2052
780
psyjoh:
Har provat den skålen du tipsade om anders men tyckte inte den var så bra o de hittade inte maten lika bra så jag har fixat en egen. Men för att de ej ska komma över kanten så tar jag av yttersta delen på de två första benparen. Som ni kan läsa i länkarna så känner de ej smärta men däremot tycker jag själv att det känns plågsamt mot kackerlackorna. Men detta gör jag endast när jag lämnar mat då jag ej kan vara med under matningen eller ej ska vara hemma. Vet många som drar av alla ben på tex distanti som har kraftiga sporrar. Min ena skäggis äter ej dwm ifal de har benen kvar utan försöker då bita av benen först...

903
510
Evanjeline:
länkarna sa ju inte alls att de inte känner smärta, de sa att vi i nuläget inte vet. Den delen om just insekter stod det att de fortsatte använda skadade delar som vanligt, men att de märkte skillnad på om de fick smärtstillande eller inte. 

1275
1725
Falk:

Finns inga lagar om hur man får hålla insekter och leddjur eller något som förbjuder att man rycker av dom benen så längde dom inte är utrotningshotade.

Det är bla därför korkade djurbutiksägare kan missköta leddjur hur dom vill utan att någon myndighet kan göra något.

2966
1648
Hoggaforfan:
Rent kemiskt bör ju vaselin vara giftigt även om det har ett organiskt ursprung men sen då det inte tas upp av huden och troligen inte heller av våra inre organ då det inte kan blandas med vatten så bör det åka igenom kroppen opåverkat. Samt med tanke på hur länge det har använts inom hobbyn så hade det nog kommit fram om det varit väldigt farligt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild