Vaselin giftigt för ödlor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2052
780
psyjoh:
Vad jag hört o läst känner de ej smärta men inget som jag forskat i om man säger så. Varför får man då mata med levande insekter men inte levande gnagare?

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Att säga att de inte känner smärta är ju kanske att ta i.... Men de känner nog inte den på samma sätt som vi :)

Att rycka ben av djuren känns onekligen hemskt och grymt vilket fall som helst!

903
510
Evanjeline:

Jag tvivlar på att de inte känner smärta då smärta är den mest effektiva försvarsmekanismen för evulutionen att utveckla då det gör att djuren inte vill bli skadade. Titta på de människorna som har den sällsynta diagnosen som gör att de inte känner, och sen undra hur en art skulle överleva om de fungerade så. Det är inte logiskt enligt mig.

När det gäller matning av levande insekter tror jag helt enkelt 1 vi har inte kommit ikapp med forskningen riktigt i det moraliska i detta. Vi kan ju trots allt inte direkt se dem lida eller höra det. (som ett exempel kokar vi ju fortfarande skaldjur levande och de är mycket större och "mer djur" enligt de flesta.) 2 Hur avlivar man en insekt på ett bättre sätt? Jag säger inte det inte går, men det ska vara praktiskt, och djuren ska fortfarande äta dem.

2052
780
psyjoh:
Såg ett program där dem pratade om detta. Däremot fiskar kan känna smärta men ytterst lite. Ni kan ji googla om det. Har läst på otaliga forum att folk drar av ben, speciellt på de arter som har sporrar. Men visst känns det rått det kan jag hålla med om.. men dem äts ju upp ändå nästan direkt..?!

2052
780
psyjoh:
Såg ett program där dem pratade om detta. Däremot fiskar kan känna smärta men ytterst lite. Ni kan ji googla om det. Har läst på otaliga forum att folk drar av ben, speciellt på de arter som har sporrar. Men visst känns det rått det kan jag hålla med om.. men dem äts ju upp ändå nästan direkt..?!

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

De känner helt klart smärta. Anledningen till att man får mata med levande insekter men inte ryggradsdjur har mycket med att smärtan hos andra ryggradsdjur är väldigt lik vår egna.
Man behöver ju även dra en gräns, och då det är extremt många ödlor och grodor som enbart äter levande djur, så måste man oftast ändå mata levande med detta.

Man får mata med levande möss, om ormen i fråga inte äter dött, eftersom det annars vore djurplågeri att låta en orm svälta ihjäl.

Men jag tycker man bör göra vad man kan för att minska onödigt lidande hos alla djur, även "icke gulliga" djur som kackerlackor.

Men för att återgå lite till grundfrågan. Så är det ju väldigt enkelt med skäggagamen som äter grönsaker, då det kan stå framme och ödlan kan äta när den vill. Man kan självfallet göra likadant med insekter, men om de tar sig ur så gäller det som sagt att täta så att de inte kommer in i bakgrunden. Det är ju inte bra om de kan springa runt på sovande ödlor heller. Har du testat en skål med kant på? Exempelvis som denna:

2052
780
psyjoh:
Hittade en sida där det stod att insekter kan känna av men det innebär ingen negativ reaktion och de känner ej smärta som vi. Kunde tyvärr inte kopiera länken. Kom upp bland de första på google om insekter o smärta

114
73
Lunde:
OT: Angående insekters smärtförnimmelser så tycker jag den här bloggen var intressant:
relaximanentomologist.tumblr.com/post/51301520453/do-insects-feel-pain och har bra referenser.

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Lunde, riktigt intressant. Var inte lika uppenbart som man kanske trodde då. :)

903
510
Evanjeline:

Ja vem vet. Jag tänker i alla fall utgå från att de känner smärta tills det finns defnitiva bevis, för om de visar sig att de gör det vill jag inte ha på mitt samvete att jag skadat dem för jag trodde det inte gjorde ont.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild