Lygodactylus williamsi

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

903
510
Evanjeline:
Givetvis får man sära på dem om de inte vill vara med på vinterperioden och fortsätter para sig och lägga ägg.

39
11
mommo:
Evanjeline skrev:
Här finns en tyvärr kort paragraf om vilda Williamsi. Kanske inte jätteinnehållsrik, men det är något.

www.frontier-publications.co.uk/reports/Tanzania/Forest/CoastalForest1989-1994/FTER024KimbozaForest.pdf

det är  paragraf 9.3 den ligger under.

Jag tycker den var lite svår att tolka, men det är alltid något. Riktigt trevlig tråd :) Nu kom jag att hitta en länk med en bild. Inte mycket att ha, men något att titta på :)
www.allposters.se/-sp/Electric-Blue-Day-Gecko-Lygodactylus-Williamsi-Native-to-Tanzania-posters_i9364714_.htm
Jag hittade nu en till bild länk, som inte har med detta att göra. Men ganska bra ändå :)
cites.unia.es/cites/file.php/1/files/how_to_identify_lygodactylus.pdf

903
510
Evanjeline:
Tyvärr blir det ju så när ett djur är så sällsynt, faktan kommer från forskarna som skriver rapporter. Oh andra sidan lär man inte hitta källor som är mer trovärdiga, massa med referenser och ordentligt skrivet för man inte ska misstolka.

39
11
mommo:
Jag är inte den som pratar forskarspråket :)

903
510
Evanjeline:
Slå upp orden du inte förstår. Det kan vara jobbigt, men om man inte tränar blir det inte bättre;>

39
11
mommo:
Evanjeline skrev:
Slå upp orden du inte förstår. Det kan vara jobbigt, men om man inte tränar blir det inte bättre;>

Smart. Det ska jag.

39
11
mommo:
Jo, en sak till dom ska bo i "Kimboza forest" enligt engelskspråkiga Wikipedia. 
Några länkar;
en.m.wikipedia.org/wiki/Kimboza_Forest

en.m.wikipedia.org/wiki/Lygodactylus_williamsi

sv.m.wikipedia.org/wiki/Lygodactylus_williamsi

Och här kommer alla arter inom släktet Lygodactylus, i denna länk:

sv.m.wikipedia.org/wiki/Lygodactylus

39
11
mommo:
Jag kan försöka leta fler länkar. Detta borde bli någon slags forsknings historia.
Hoppas på att hitta något passande. Ska se om vi kan hitta något. Kanske rent av en hel historia. Om det finns 7 miljarder människor på jorden (Tellus) så borde det ju vara någon som vet. Därför förutsätter vi att det finns någonstans på internet.
Äh, jag bryr mej inte om att länka, jag skriver här. Dom bor i östra Tanzania(som vi vet.), i Kimboza skogen. Där ska dom leva på cirka 7- 8 kvadrat kilometer. Deras största hot i Tanzania är människor(vi vill ha dem som sälskapsdjur och sånt.), och att skogen förstörs. Det intresanta är att, en lygodactylus williamsi alltid föörblir vild. Även om den alltid har bott i ett terrarium, så har den precis likadana instinkter som vilda. Men "tama" blå dvätggeckos får ju ma nästan varje dag. Och den behöver inte hitta den. Maten kommer bara fram till den. Men nu fortsätter vi. I Kimboza är det ganska mycket insekter så där blir inte så mycket jakt i just sammanhanget insekter. Men vatten kan vara en bra grej att andvända den tid som blir över från "insektsjakten", att leta efter vatten är också en ganska, eller ja, väldigt viktig sak att ägna tiden till, nu kommer det ingen mer fakta från mig för tillfället, men det är inte långt kvar tills det kommer mer, och då ska jag länka massa!

903
510
Evanjeline:

Jag tror fortfarande där är väldigt mycket jakt i det vilda. Länken jag skickade sa ju dessutom att de spenderade väldigt mycket tid att forega. 

Jag låter i alla fall min hanne jaga mycket för han ska ha något att göra 90x40x60 (HBL) terrarium, sen häller jag ut flugor i blommorna så har han att göra i 4-6 timmar.

39
11
mommo:
Men lygodatylus williamsi är en mycket vacker ödla. Rika människor kanske bara köper dessa geckos för attt de är fina, och inte att dom ser dem som husdjur. Eller mer som en "teve-apparat" och inte tänker på att även djur har känslor. Men det är bra att du tar så väl hand om din "lilla blå dvärggecko" Evanjeline. Jag tror att dn hane har det väldigt bra också. Nu ska här länkas.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild