Första terrariebygget

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

2966
1648
Hoggaforfan:
Om jag förstått det rätt så blir det att om belastningen är för liten så flimmrar det, vilket är jobbigt med ljus men helt ointressant när det gäller tex värme. 

903
510
Evanjeline:
Ja det kanske är den, han i kassan sa det skulle funka i alla fall. Kommer inte ihåg vilken wat mattan är på, det är min mammas ormar (eller egentligen har vi väl dem tillsammans, men hon tar hand om allt tekniskt och matning, och jag sköter terrarieinredning, städning och tittar över dem), men tror det är runt 10.

1686
795
fluffis:
Hoggaforfan skrev:
Om jag förstått det rätt så blir det att om belastningen är för liten så flimmrar det, vilket är jobbigt med ljus men helt ointressant när det gäller tex värme. 

Det beror kanske på vad det är för dimmer? Jag har haft den här situationen med en dimmer från Malmbergs (www.bygghemma.se/inomhus/el-och-belysning/strombrytare-och-vagguttag/dimmers/fotdimmer-malmbergs-med-uttagsadapter-20-500w/p-184610 ). Då hade jag en värmematta på under 20 W och dimmern i sin tur fungerar mellan 20 och 500 W enligt specifikationen. Det fanns ingen värme på värmemattan överhuvudtaget och lampan på dimmern som lyser när den är igång lyste ej.

2966
1648
Hoggaforfan:
Kan vara så att billigare har en fördel där då de troligen bara innehåller ett motstånd medans dyrare har underspännings och överspänningsskydd. Men är helt gissningar från min sida, jag vet bara att folk får det att fungera och att de kör med billiga från Kjell, Clas Ohlson och liknande.

903
510
Evanjeline:
Den vi köpte funkar med vår matta i alla fall, det är allt jag kan säga;P

25
16
Tariques:
Tror jag kör på värmematta inne i terrariet då. Min pappa är elektriker så han kan säkert hjälpa mig att hittar en dimmer som ska funka till under 10W

25
16
Tariques:

Tänkte uppdatera här, mest för min egen skull. Såhär ser terrariet ut nu, känns fortfarande ganska tomt och tråkigt enligt mig. Hade varit coolt med lite levande växter, kanske bygga en bakgrund åt henne?
Lila lådan är tillfällig då hon slutat använda barkbiten att gömma sig under för att hon har växt ifrån den, och att jag inte hittat något finare än så länge.
Hittade även en värmematta som inte blir för varm, så jag slapp att strula med dimmers till det.

Har även en stor bit avenbok på väg in i terrariet, dom mörka fläckarna ska bara sandas bort först.

Tips på nordamerikanska växter man skulle kunna få in, eller bara inspirationsbilder på fina terrarien (typ nordamerikanska eller liknande, har ingen nytta av att se regnskogstarrium även om dom brukar vara jäkligt snygga) uppskattas!

2966
1648
Hoggaforfan:
Jag tycker du ska låta de mörka fläckarna vara kvar, jag tror de ger mer nyans till grenen. Men det är bara min personliga åsikt :-)

Aloe vera finns ju sen finns det en del andra succulenter med inkl några kaktusar som kan fungera. De är ju vanliga inom blomsterhandeln så inte svåra att få tag i. Gå dit sen googla de latinska namnen så kan du ju se var de kommer ifrån.
Kompisen ska trycka in en bit av ett vagnshjul i sitt NA-terrarium, tyvärr inte klart ännu så inga bilder.
Bygga upp en stenhög med rödaktiga stenar kan ju liva upp en del?

2052
780
psyjoh:
Precis, använd höjden oxå lite så det ej blir så platt. Bygg upp med stenar eller en liten kulle eller något. Håller med hogga om att fläckarna ska vara kvar på grenen. Ser mer naturligt ut :)

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Nordamerikansk stil är ett väldigt vitt begrepp. Det är ett stort område med föera biotoper. Googla rubt lite på det område du vill efterlikna och utgå ifrån det. En bakgrund, lite växter pch mindre symetri kommer absolut att göra det mer levande. Lycka till! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild