Någon slags orm som kan/ska leva i grupp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

903
510
Evanjeline:
Jag förstår inte det där med att ni säger de inte har känslor. Nu menar jag inte att jag tror att de älskar oss som hundar ect, men rädsla, stress osv är också känslor. 

2966
1646
Hoggaforfan:
fluffis skrev:


Vilka snokar har du sett i grupp? Menar du i det vilda eller menar du ormar som tvingats leva i grupp pga förutsättningarna i fångenskap? :)

Vad menar du med "om de har mat"? Det är ordet har jag hänger upp mig på eftersom i fångenskap så får de mat och i naturen så skaffar/jagar de mat, tycker jag :)

Hur menar du med att det kan strula till sig vid parning?

Natrix Natrix i det vilda är ju ofta vid samma damm om det är gott om mat där för att ta ett lokalt exempel.

Har betyder att det finns mat sen om den blir serverad eller de får jaga den själv är ointressant.

Vid parning sprutar hormonerna så då kan det gå lite vilt till inom alla arter med kärleksbett och brottning om det är flera hanar etc

Både vår svenska snok och huggorm övervintrar i samma bo för massa ger värme och isolering. Annars hade de fryst ihjäl varje vinter. De använder rörelseenergin för att skapa värme. Det blir inte varmt enligt oss men hindrar dem från att dö.

109
19
carolineleven:
Nu undrar jag över att ha kungspyton tillsammans när man har dem ute, t.ex. för att fota dem. Jag har sett att man kan göra så och antar att under uppsikt så är det en acceptabel risk, men har ni hört att det kan vara en STOR risk och bör alltid undvikas?

Jag tänker på dem som låter sina ormar gå på upptäcksfärd (t.ex. en kungsboa och en anaconda i ett stort rum) där de gled runt och över varandra utan att bli agressiva, knappt ens nyfikna. Är detta vanligt att de accepterar andra ormar när de är ute någon stund ur buren då och då?

PS. Jag vet att man inte ska ha någon orm ute någon längre stund, men antar att för större arter kan det vara bra att kunna sträcka ut sig.

Medlem i SHF
4043
5086
Jonas_:
För att ge ett enkelt svar på frågan, ormar i terrarium ska/bör bo ensamma. Den andra diskussionen angående vilda snokar & huggormar ställer jag mig utanför :)

1681
791
fluffis:
Evanjeline skrev:
Jag förstår inte det där med att ni säger de inte har känslor. Nu menar jag inte att jag tror att de älskar oss som hundar ect, men rädsla, stress osv är också känslor. 


Jag menar att de inte kan känna känslor om de inte är bundna till överlevnadinstinkterna. Tex. hunger är en ganska bra känsla att ha om man vill överleva :)

1681
791
fluffis:
carolineleven skrev:
Nu undrar jag över att ha kungspyton tillsammans när man har dem ute, t.ex. för att fota dem. Jag har sett att man kan göra så och antar att under uppsikt så är det en acceptabel risk, men har ni hört att det kan vara en STOR risk och bör alltid undvikas?


Klart man vill ha fina foton lite då och då :) Ute som utomhus eller utanför terrarierna? Riskerna utomhus är väder och vind samt smitningsrisk. Riskerna inomhus är bland annat salmonella- och bakteriespridning och drag/kyla (speciellt vid golvet). Om det är kannibalismn du tänker på så bryr sig generellt ormar inte om varandra (förutom vid parning samt arter som är kannibaler) och om ytan finns så kommer ormarna förmodligen att dra iväg åt vars ett håll . Om det är kallare på en plats och ormarna vill ha varmare så kanske de båda dras till värmen.
Orsaken till att en kungspyton äter en annan kungspyton har jag ingen aning om men bevisligen har det hänt. 


carolineleven skrev:
Jag tänker på dem som låter sina ormar gå på upptäcksfärd (t.ex. en kungsboa och en anaconda i ett stort rum) där de gled runt och över varandra utan att bli agressiva, knappt ens nyfikna. Är detta vanligt att de accepterar andra ormar när de är ute någon stund ur buren då och då?


Ormar bryr sig väldigt lite om varandra (förutom vid parning) som sagt. De allra flesta är solitära och bryr sig inte. Dock finns det sådana arter som uttalat äter andra ormar, de ska man nog inte ha i närheten av varandra, knappt ens under uppsikt :) Att para sådana här ormar kan vara knepigt :)

carolineleven skrev:
PS. Jag vet att man inte ska ha någon orm ute någon längre stund, men antar att för större arter kan det vara bra att kunna sträcka ut sig.


Varför antar du det? Jag har inte hört något om detta vad jag kan minnas men intressant fråga.


109
19
carolineleven:
Tack för svaren.

Ja, t.ex. en vuxen anakonda. Om man nu inte har ett enormt terrarium så antar jag att de vill röra på sig, men jag har inte läst om det. Jag såg en kungsboa och anakonda utforska ett rum och de såg väldigt nyfikna ut och rörde sig runt mycket.

Har har jag tänkt enligt principen, ormar som rör sig mycket = ivriga att utforska.

1681
791
fluffis:
carolineleven skrev:
Tack för svaren.

Ja, t.ex. en vuxen anakonda. Om man nu inte har ett enormt terrarium så antar jag att de vill röra på sig, men jag har inte läst om det. Jag såg en kungsboa och anakonda utforska ett rum och de såg väldigt nyfikna ut och rörde sig runt mycket.

Har har jag tänkt enligt principen, ormar som rör sig mycket = ivriga att utforska.


När ormar rör på sig i naturen så är det i första hand för att för att leta efter mat eller fly undan en fiende, och andra överlevnadsstrapatser. Ibland kan de nog få röra sig ganska långt för att få tag på ett byte och då kan man undra om de i och med det får ett behov av att röra på sig. Jag vet faktiskt inte men själv har jag tyvärr ganska låga tankar om ormar och deras reptilhjärna. Min teori är att allt de gör är kopplat till överlevnad. T.ex. att vara nyfiken och utforska kan hänga ihop med att ormen måste kunna hitta. Den måste helt enkelt veta var den kan gömma sig, fly, bada osv. om och när det skulle behövas.

Som jag redan har berättat så såg jag en dokumentär på TV där de berättade att ormarna återvände till samma övervintringsställe år efter år. Jag är helt fascinerad av detta eftersom det kan vara rätt komplicerat att hitta. Jag själv hittar knappt runt kvarteret utan vägbeskrivning eller GPS :) Jag tolkar det som att ormar har en väldigt hög överlevnadsintelligens med sina olika metoder för att hitta och ta kål på byten osv. Däremot intelligens så som vi människor brukar mena, där har jag inga höga tankar om ormar.

903
510
Evanjeline:
Jag vet detta börjar gå helt offtopic men ja. Jag tror inte vi består av mycket me rän överlevnadsinstinker heller, sen att de utvecklats åt ett annat håll där vi behöver vår intelligens. Kärlek, vänskap och allting är ju bara ett sätt att överleva. Möjligtvis kreativitet och skapande inte är kopplat till det. När det gäller ormar eller reptiler över huvud taget så tror jag de har nyfikenhet och kan tycka saker är roliga, saker är skönt ect ect. Det är det smartaste sättet för evulutionen att få oss att göra saker för att överleva. De få gångerna jag tar ut min kungspytonhanne kan han lägga sig i sängen eller knäet, och medan jag klappar honom blir han mer och mer lång, till sist ligger han raklång och somnar. Efter ett tag vaknar han upp, gäspar lite och ringlar iväg, och då får han gå in i terrariet igen.

1275
1725
Falk:

Grejen är ju den att reptiler knappt evolverat något.

Visst är rädsla, stress osv kännslor men det har vi alla för att hjälpa oss undan faror och vara vaksamma, alltså överlevnad.

Att tro att tex reptiler kan känna kärlek och dyl. för sina ägare eller fränder är i mitt tycke rätt korkat.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild