carolineleven skrev:
Nu undrar jag över att ha kungspyton tillsammans när man har dem ute, t.ex. för att fota dem. Jag har sett att man kan göra så och antar att under uppsikt så är det en acceptabel risk, men har ni hört att det kan vara en STOR risk och bör alltid undvikas?
Klart man vill ha fina foton lite då och då :) Ute som utomhus eller utanför terrarierna? Riskerna utomhus är väder och vind samt smitningsrisk. Riskerna inomhus är bland annat salmonella- och bakteriespridning och drag/kyla (speciellt vid golvet). Om det är kannibalismn du tänker på så bryr sig generellt ormar inte om varandra (förutom vid parning samt arter som är kannibaler) och om ytan finns så kommer ormarna förmodligen att dra iväg åt vars ett håll . Om det är kallare på en plats och ormarna vill ha varmare så kanske de båda dras till värmen.
Orsaken till att en kungspyton äter en annan kungspyton har jag ingen aning om men bevisligen har det hänt.
carolineleven skrev:
Jag tänker på dem som låter sina ormar gå på upptäcksfärd (t.ex. en kungsboa och en anaconda i ett stort rum) där de gled runt och över varandra utan att bli agressiva, knappt ens nyfikna. Är detta vanligt att de accepterar andra ormar när de är ute någon stund ur buren då och då?
Ormar bryr sig väldigt lite om varandra (förutom vid parning) som sagt. De allra flesta är solitära och bryr sig inte. Dock finns det sådana arter som uttalat äter andra ormar, de ska man nog inte ha i närheten av varandra, knappt ens under uppsikt :) Att para sådana här ormar kan vara knepigt :)
carolineleven skrev:
PS. Jag vet att man inte ska ha någon orm ute någon längre stund, men antar att för större arter kan det vara bra att kunna sträcka ut sig.
Varför antar du det? Jag har inte hört något om detta vad jag kan minnas men intressant fråga.