För någon månad sedan så beställde jag en Scolopendra subspinipes adult ifrån en svensk näthandel. Den bodde hemma hos mig i ca 3v innan den dog (finns en gammal tråd om det här). Till enbörjan så åt den bra och sedan ville den bara vara nedgrävd tills den dog. Väntade ca 1v innan jag dldsförklarade den ifall det skulle vara något öms på g.
Efter kontakt med säljaren och info sök så trodde man att den va sjuk och att det inte berodde på hans vistelse hos mig.
Sedan beställde jag en ny, scolopendra alternans sub-adult ifrån en engelsk webshop och nu har samma sak hänt igen.. Jag börjar fundera ifall det är något i terrariet som orsakat detta eller om jag totalt missat någonting. Där kommer ni in, jag måste få lite input och brainstorming.
Jag har haft dom i ca +25 värme. Lampor som gett dom dygnsrytm. Fuktat med blomspruta ca 1gång i veckan.
Detta är terrariet som båda bodde i, samma inredning, samma allt.
Jag själv har byggt det efter vad min efterforskning gav mig innan jag skaffade den.
Terrariet:
4mm vanligt glas ifrån lokala glasmästaren.
Akvariesilicon som skall vara giftfri.
Toppöppnat med 4st excenterlås.
Toppen gjort av vanligt obehandlat stål, köpt på lokal mekanisk verkstad.
Foderlucka i rostfritt, inköpt på ebay som tidigare var ett saltkar.Ventilation endast i toppen.
Inredning:
Ogödslad torv ca 75% och sand ifrån min egen lägda ca 25%.
Grenknut av fjällbjörk ifrån Vougatjålme fjällen innan för Arvidsjaur, plockad av mig själv i vintras.
Dekorations svampar och gröna blad av plast ifrån ebay.
Vatten skål ifrån Exoterra.
Tempmätare inkl sladd ifrån ebay.
Akvarie-dekorations kranie ifrån ebay.
Dött och torkade blad / gräs ifrån gården min.
Saker som kan uteslutas: (enl mig själv iaf)
Blandningen av bottensubstrat (torv+sand), har jag använt/använder till ca 8 andra burkar med spindlar + en skorpa, som alla överlevt.
Fodret, matat som med samma kackerlackor jag gett mina spindlar, Döskalle och Ryssar.
Liknande beteende:
Båda scolopedrarna levde ca 3veckor. Aktiv i början och åt ca 2st kackerlackor jag gav dom. Efter det ligger gömda och passiva. Efter det så hittades dom död, ifall det var öms på G så fuktade jag terrariet lite extra men inget hände.
Vad har hänt? Hur gör jag för att detta inte ska hända igen?