Problem med terrarium :-)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Psyjoh har aldrig hört talas om äppelmos i bananflugskultur, men dom verkar äta det mesta :p en på salamässan berättade att han hade odlat i barnmat en gång. 
Kvalster är svåra att bli av med helt, men för att det inte ska bli för många och kunna sprida sig som pesten så kan du köpa parafinolja på apoteket och ha ut på nått som odlingarna står på, tex en bricka eller ett lock. 
Och vill du försöka bli av med dom helt så finns det mycket tips på pilgift.se 

2052
780
psyjoh:
Var får man atamon ifrån? Hade även möglat i dem två burkarna med kvalster och faktiskt så var det dem ända utan äppelmos. Har äppelmosen just för att det inte ska torka ut lika snabbt. Går atamon att köpavar som?

2052
780
psyjoh:
Ska prova med oljan..

903
510
Evanjeline:
Atamon är standard i livsmedelsbutiker, det är ett sorts konservmedel. Jag har även läst att vissa använder både öl och äppelcidervinäger istället för att hindra det från att mögla. En anledning till att det inte möglade med äppelmoset kanske kan vara att där är konserveringsmedel i äppelmos.

2052
780
psyjoh:
Antagligen. Öl funkar oxå bra att ha. Ja man kan ha det mesta. Viktigt bara med jäst. 

903
510
Evanjeline:
Jag har även lagt i kalk i mina flugsmetar.

2052
780
psyjoh:
Hur mkt atamon tar man i?

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Atamon köper man i vilken mataffär som helst - det brukar man kunna hitta någonstans där de har bakgrejor eller socker eller liknande, men enklast är att fråga nån i personalen vart det finns... Man tar några droppar bara...

Kalk... Ja, varför inte... Det blir väl som en form av gutloading... Det som går in i foderdjuren går ju även in i de som käkar dem sen...

Äpplemos kan man ha i för att det är sött och flugorna gillar sött... Fel - flugor älskar sött !

Öl är också bra - på grund av sötman mest, men även av jäsfunktionen som blir...
Det allra lättaste sättet att odla bananflugor/blomflugor/kallademvadduvillflugor är att öppna en burk öl och låta den stå framme ett tag, och vips, så har man en hel kultur flugor... Enda nackdelen är att denna form av flugor kan flyga...

Henke :)

741
681
Binks:
Men det är alltså ett måste att ha i nån sorts bös mot mögelbildning?

2052
780
psyjoh:
Tydligen. I dem utan äppelmos som jag hade var det mögel. I de andra var det ej och det beror nog på konserveringsmedlet i mosen som Evanjeline sa..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild