Jahapp!
Dags igen!
Varit tyst nu i 1,5-2 dagar eftersom de är första gången jag gör bakgrund och jag är för mesig med att ösa på så fick man ju såklart göra om vissa steg, och åka och handla mer material.
Här har ja då varit och karvat lite för att få till någonting bättre än att de ska se ut som en stor fluffig hoppborg där inne.
Har även någon sorts liten stålborste för att kunna rugga upp ytan och få bort vissa kanter som annars skulle se för kantiga ut.
Ett tips redan nu om ni är sugna på att göra en sån grotta.
Använd inte fryspåsar med vatten då det blir kondens, och av fukten som kommer i kontakt med fogskumet blir det aldrig att torka utan vill bara svälla mer.
Jag skulle satsa på en ballong kanske som man bara sticker hål på när det stelnat.
Detta är alltså taget idag då jag fått för göra om sista momentet med silikon och cocostorv några gånger.
Imorgon är de moment of.. sanning.
Ska det bära eller brista, och jag lär sitta och böka ner mer silikon och cocostorv i de dära fördömda terrariet.
Jag hoppas INTE jag måste göra de mera.
Tips!
1. Lägg in grejerna och kolla om de ser ut att passa INNAN du har i fogskum.
Innan du har i fogskum tar du UT grejerna och skickar i lite skum och sen lägger in dem igen och petar ner dem lite.
Annars sväller skummet och tar över grejerna som blir totalt täckta och man ser inte så mycket av dem.
Att senare få bort fogskumet från grejerna är inte de lättaste om de har fäst bra i dem.
2. Köp på dig mer än 1 tub silikon. Minst 2.
Se även till att du har överdrivet mycket torv/bark/vilken skit du nu tänkt slänga på.
Antingen är du duktig som fan och täcker allt med silikon och sen på med skiten som ska på, eller dela upp de i några sektioner så du har koll på att du får in silikonet i alla skrymslen.
3. Engångshandskar 50pack 30spänn på Clas i sjön. (Clas ohlson för den som inte fattade)
4. Du ska överdriva nått så in i h-vete med silikonet. Stå inte och kärringdutta och smek ut de med dit pekfinger.
Dörna ut och gegga runt som en jävla 3åring som hittat ett lerigt hål för första gången.
Ta INTE lät på detta tips, för då får du göra som jag, göra om de.
Och att stå och gegga med silikon på en bakgrund som redan har fått lite material på sig, är bara jobbigt och de kommer inte fästa lika bra, vilket gör att du kanske måste göra de 1-2ggr till efter de.
5. Ja va fan ska jag skriva på denna då? Jag är ju fortfarande inte ens klar för jag var för mjäkig.
JOO! Räkna med att de kommer kosta de dubbla än vad du tänkt från början, då blir du nog bara glad om det blir att kosta mindre än du tänkt dig istället för att du står där och inte har råd.
Sen kostar även allt annat runt om pengar om man inte har dem innan.
Skivor
Skruv
Sågblad
Silikon
Ventilation
Fogskum
Bits
Engångshandskar
Borrmaskin/Skruvdragare
Sticksåg
Kniv
Måttband/Måttstock
Material att ha PÅ bakgruden
Kabel
Lampsockel/lysrörsarmatur
Värmematta/värmekabel
Lampor/Lysrör
Bottenmaterial
Växter
Osv
De kostar på som fan, men man får de bättre än någon platt bakgrund man köper från butiken.
Har ni frågor så är de bara ösa på.
Annars kommer en bild imorrn på slutresultatet av bakgrunden, och hoppas faaan jag inte får göra nå mer på den dära domedagsburken!
Ha av bra kväll!