Vad tycker ni? Första orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

741
681
Binks:
Är en orm giftig så är den giftig, är du känslig mot giftet så kan du vara illa ute.
Jag menar inte att man ska vara rädd för en trynsnok men man ska inte ta för givet att de inte kommer lyckas bita dig och att det kanske inte händer något.

Ett bra råd är att ge fan i att vara med händerna i terrariet och plocka med dem, då kan man även skaffa Falks orm tips Boiga cynea som är en ruskigt fin trädlevande orm.

343
119
Salig:
Precis så som jag resonerar. Jag skaffar inte orm för att gulla med, det har man kaninen till. Händerna hålls utanför om det inte behövs, och självklart är jag medveten om att giftet kan vara farligt. Folk dör av vår svenska huggorm också, men som sagt: ormar biter ytterst sällan utan provokation. Man ska inte ge ormen en anledning att bita eller få den att känna sig osäker.

343
119
Salig:
Nu börjar det dra ihop sig mot ett köp av trynsnok :) mitt problem är att ormen ska få bo i ett exoterra 30x30x30 tills den blir större då ormen är juvenil och alldeles för liten för mitt 90x45x45. Jag kan inte riktigt komma på hur jag ska förse ormen med tillräckliga temperaturskillnader. Funderade på att ha en matta/lampa som värmekälla och ett välisolerat gömställe som kall plats. Hur tror ni att det fungerar?

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
En 20 W halogenspot (inbyggnadsspot) som man lägger rakt på ståltaket i ena hörnet och en sten eller barkbit rakt under spotten bör ge en solplats nånstans runt 30 grader. Fördelen med detta är att det blir varmt just bara under spotten och resterande terrariet inte värms upp för mycket.

343
119
Salig:
Toppen :) Låter ju fint! Har du kanske någon koll på vart man kan köpa sådana? Självklart ska jag också kika runt lite efter liknande.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Ikea, Clas Ohlson, rusta, Jula eller något byggvaruhus. Ikea har bara 35 wattslampan, men själva armaturen är billig där så kan man köpa lampor nån annanstans.

En jättebra lösning om man har terrarie med stålnät eller perforerad plåtvent. Bara att lägga spotten på  taket. (man kan säkra den med ståltråd el dylikt så den inte glider omkring)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild