Vad tycker ni? Första orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

953
1840
peter54:
Salig
Även om min sinaloahane är extremt stor, omkring 175 cm och 2,2 kg tung (jag tror att det kan vara världsrekord), är det långt ifrån normen, men ditt terrarium är ändå för litet för en vuxen sinaloa som vanligen blir 125-135 cm i terrarium. Det finns dock andra mjölksnokar som gott och väl får plats, exempelvis pueblomjölksnok (Lampropeltis triangulum campbelli) och mexikansk mjölksnok (Lampropeltis triangulum annulata). Den förstnämnda brukar inte bli över 110 cm och den andra blir runt 90-100 cm lång.

Detta är en 5 år gammal riktigt sopig bild (fotat av sprattliga barn), men man får ändå en uppfattning om hur stor min sinaloahane är, eller snarare sagt var, eftersom han är större nu.

1685
794
fluffis:
Vi hade nyss en nästan identisk frågeställning i den här tråden: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2326

Sen finns det ytterligare tips i den här äldre tråden: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=829

343
119
Salig:
Peter54: Det där är en rejäl orm! :D Magnefik! Men håller med om att jag får hålla mig till mindre mjölksnokar om jag bestämmer mig för det :)

Fluffis: Tack för länkarna! :)

343
119
Salig:
Lyfter tråden igen :)
Funderar på att köpa en juvenil trynsnok, och undrar om aspflis som man kan få tag i på butik ät lämpligt som substrat? Eller kan jag använda mug av sand om ormen ej matas i terrariet i så fall?

142
12
blixa:
Det är möjligt att terrariet är för stort för trynis juvline, vad jag läste mig till så kan dom börja krångla med mat när dom hålls i för stort terrarie

343
119
Salig:
Jag har en 30x30x30 burk som blir ledig så ormen får starta däri. :)

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Allt eftersom ormen växer (om du skaffar en juvenil) kan du ju alltid dela av det stora terrariet och flytta "väggen" efterhand!

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Salig du kan mata ormen i terrariet vad du än väljer för bottenmaterial :) Ibland kan jag tycka det är ett extra stressmoment för ormen att flytta den mellan olika lådor, att ormar sväljer lite bottenmaterial är inte heller farligt, det kommer ut den naturliga vägen...

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Lockar mina ormar lite när jag håller bytet med pincetten. När de blivit intresserade lägger jag musen eller pinkiesen på en flat sten jag har i terrariet. De tar den där och jag behöver inte oroa mig för att bark eller nåt slinker med. Bara ett tips :)

343
119
Salig:
Låter finfint :) Tror nog att det blir en trynis när det väl är dags. Får se när det blir, men renoveringen måste bli klar först. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild