Projekt: Benz0187 Terrarieuppsättningar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11

2052
780
psyjoh:
Är det CAD du ritar i?

Mycket snyggt och detaljerad beskrivning. Är imponerad verkligen om detta är ditt första bygge :)
Hyr gärna ner dig till Helsingborg ;)

83
40
Benz0187:

Sedan tejpade jag fast fronglasen när dom va inmåttade.

Tejpade även ventilationen ifall något skulle hända.

Sedan vände jag på pankakan nu litter den med ryggen upp och fronten ner.

Tog bort baksidan för att lättare kunna komma åt att limma etcetc.

Jag använder glas silicon som är giftfri. Dessa köpte jag på XL-bygg för ca 80kr st. Det är dessutom en akvaritefisk på den.
Viktigt här är att köpa en BRA sprut-pistol eller va fan det heter. Iaf genom åren har jag köpt nå dynga på biltema och jula som är så fruktansvärt dåliga. Dom går sönder, jävlas och det är så hemskt trögt att pressa ut limmet. Nu köpte jag mig en bra "pistol" för ca 300kr och det är ta mig fan de bäst investerade pengarna. Inget krångel och jättelätt att pressa ut limmet. REKOMENDERAS!

Jag maskerade äver ventilationsnätet på insidan så man får lite finaste kanter.

Då har jag siliconat alla skarvar.

Sedan drar jag med fingret för att ta bort överflöd samt att det blir snyggare. Blötfingret i en kopp med ljummet vatten och diskmedel. Förbered med trasor att torka bort skiten från fingrarna =)

Efter du drage med fingre så kan du plocka bort en tel av tejparna.

Titta va fint!

Sedan la jag en tjock sträng på kanterna innan jag la tillbaka baksidan. La sedan på baksidan och torkade bort överflödet och tejpade.

Sedan ställde jag den upp FÖRSIKTIGT och tog bort resten av tejpen på insidan.

Front ventilationen vart hyffsat. Svårt att få det så mycket bättre. Funderar på en annan lösning här.. hmm... Men detta får duga tills vidare.

Sedan va det dags för toppen/locket. Jag köpte L-järn av aluminium på Bauhaus. ca 1mm gods.

Så här är tanken att dom ska sitta.

Lägger en tjock sträng mitt på.

Sedan på med glaset och va noga att kryssmät så det blir rakt.

Jag valde att lämna nån mm på sidorna så att inte excenterlåset spräcket glaset.

Klippte till vent-nät och tejpade på plats sedan silicona.

Så där, börjar bli klart snart! Dagen efter så tog jag bort all tejp och de va dags att fästa locket på terrariet och fixa en fog så det blir tätt mellan tak och burken.

Så lägger jag en sträng av glas-siliconet ovanpå kanten.

Inte så snyggt men det spelar ingen roll. Bara att kapa till efter med rakblad om man stör sig på det. För min del kommer alldrig toppen synas.

Sedan lägger jag 2 lager av glad-pack ovanpå.

Sedan lägger jag locket försiktigt försiktigt på. Detta gör nu att lim-fogen blir form-pressad av locket och det blir snortätt!

Kapa bort på fram och baksida, för nu ska vi sätta excenterlås och gångjärn.

Limmade fast gångjärn i lämplig storlek. Här har jag använt ett annat lim är det jag använt tidigare. Kommer inte ihåg namnet och glömde fota den. Men XL-bygg har ett dyrt glaslim som är giftfritt och luktfritt. Fäster på allt och är väldigt hållbart men ändå lite flexibelt. Det enda negativa är att det tar ca 3-4 dagar att härda och att det är lite dyrt. ca 150kr för en tub. Men den räcker länge.
Jag tar lite extra lim på dessa, överflödet tar man lätt bort med rakblad efter härdning.

Sedan samma sak med Excenterlåset på framsidan.

Säkra allt med (skit)tejpen så det inte åker omkring. Ställa undan terrariet och låt det härda i 3-4dagar, och fuska inte med det. Jag provade efter 1 dag innan det härdat och allt lossnade. Va tvungen att rakblada bort resterna och göra om.

Lycka till!

83
40
Benz0187:
Jag fick en leverans igår med:
1st Androctonus Mauritanicus adult
1st Leiurus quinqestriatus adult
2st 0.1 Hyllus giganteus Jumping spider adult
1st Phiddipus regius, jumping spider adult

Så jag slängde ihop lite inredning jag hade hemma. Ville egentligen köra på levande växter men det får bli senare.
Märkte nu dagen efter att denna design med topp-öppnat inte va det bästa till hoppspindlar. Dom sitter i taket väldigt mycket och spinner där. Får rita på en med giljotin-öppning till dessa rackare.

0.1 0.1 Hyllus giganteus Jumping spider adult
Dessa hoppspindlar är helt otroliga. Så fruktansvärt roliga djur och aktiva. Hoppas och springer omkring i terrariet hela tiden. Nyfikna och komiska.

0.0.1 Phiddipus regius, jumping spider adult

Sedan har vi skorpion burkarna. Va egenliten meningen att sätta in bakgrund i dessa men det får bli senare.

Androctonus Mauritanicus

Leiurus quinqestriatus. Han ligg under en sten, försökte ta en närbild men blev inge bra och vill inte störa han. Han är säkert jet-legged efter resan =) Dessa stenar har jag btw plockat själv i Cypern när jag va där i våras.

Jajjja. Nu ska jag på midsommar firande hos familjen. På måndag/tisdag får jag nästa leverans, kommer med uppdatering när dom flyttat in.

2966
1648
Hoggaforfan:
Personligen tror jag att skorpionburarna blev snyggare utan bakgrund. Fokus hamnar ju på marken på ett helt annat sätt då. Blev riktigt snygga.

83
40
Benz0187:
psyjoh skrev:
Är det CAD du ritar i?

Mycket snyggt och detaljerad beskrivning. Är imponerad verkligen om detta är ditt första bygge :)
Hyr gärna ner dig till Helsingborg ;)

Nää, använder SketchUp. Funkar verkligen bra det programmet och är lätt att använda. Går att exportera importera CAD dessutom. Rekomenderas.

Tackar =)

Administratör
Medlem i SHF
565
711
Hanna:
Jäklar vad flitig du är! Tack för inspirationen. :)

83
40
Benz0187:
HappyLucky skrev:
Jäklar vad flitig du är! Tack för inspirationen. :)

Men tackar! Det är faktiskt lite slitigt just nu, har endast 12timmars pass på jobbet under sommarn så det blir inte så mycket gjort mellan arbetspassen. Ser verkligen fram emot till hösten när allt är fyllt, automatiserat och vackert :)

48
42
Nick:
Vilket bygge! Otroligt bra dokumenterat! Snyggt!

1275
1725
Falk:

En aningens overkill med glasburkarna, fast i positiv mening. Själv tycker jag det är en helv.. att tejpa så jag smackar ihop det utan tejp och är man försiktig så kan man få till det utan kladd.

En grej att tänka på när man skär glas hemma är att vissa sidor kan fruktansvärt vassa så att rugga av kanterna med ett slip papper är att rekomendera.

Hyvlade själv av en skinnbit i storlek av en 10-öring och blödde en hel helg tack vare det vassa glaset.

1685
794
fluffis:
Verkligen flitigt jobbat och bra dokumenterat! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 11
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild